17.02.2026 - 21:40
|
Actualització: 17.02.2026 - 21:49
Després d’unes quantes preses de contacte i reunions prèvies, avui es fa la primera reunió de la comissió mixta entre la Generalitat i l’estat per a la reconstrucció. Prop de setze mesos i milers de retrets després de la gota freda, la Generalitat, els més de setanta municipis afectats i el govern espanyol s’asseuran al mateix espai, al castell de Riba-roja de Túria, per començar a treballar. En total, s’hi espera l’assistència d’una vuitantena de persones.
La sessió l’obriran a les 12.30 el president Juanfran Pérez Llorca i el ministre de Política Territorial espanyol, Ángel Víctor Torres. Després ja s’explicarà als assistents com ha de funcionar la comissió i s’establiran els grups de treball.
La creació d’una comissió mixta entre la Generalitat i l’estat era una petició constant del govern valencià d’ençà de la barrancada, però el govern espanyol sempre s’hi va negar. Fins i tot, la comissionada del govern espanyol per a la reconstrucció, Zulima Pérez, va dir en una entrevista al setembre que no calia crear aquest òrgan perquè d’ençà del primer dia s’havia començat a treballar.
Un dels primers actes polítics del president Pérez Llorca després de prendre possessió del càrrec va ser anar a Madrid a entrevistar-se amb Pedro Sánchez i demanar-li més recursos. De la reunió, en va sortir amb el compromís de crear la comissió mixta, a la qual fins aquell moment el president espanyol s’havia negat. La primera reunió preparatòria es va fer el 9 de gener a la seu de la delegació del govern espanyol a València, amb la presència de la comissionada estatal, Zulima Pérez, i el comissionat valencià, Raúl Mérida, a més del vice-president per a la reconstrucció, Vicente Martínez Mus.
Al cap d’uns quants dies, en una entrevista a VilaWeb, Zulima Pérez confirmava allò que no es gosava dir en veu alta: que l’ex-president Carlos Mazón era una nosa en la relació entre el govern espanyol i la Generalitat.
Ara, després de molts retrets entre totes dues administracions, s’intentarà de treballar amb objectius comuns. A desgrat d’això, dilluns mateix el vice-president, Martínez Mus, encara va retraure, en un esmorzar informatiu, que la Generalitat arribaria a la reunió amb els deures pràcticament enllestits en tot allò que podien fer i el govern espanyol, no. Segons que va explicar, aquesta primavera la Generalitat haurà acabat la reparació de més de cinquanta infrastructures municipals que havia assumit, en contrast amb una suposada inacció del govern espanyol. Per això va dir que aniria a la reunió d’avui sense gaire fe que puga permetre d’agilitar la gestió, però amb una cartera d’obres pendents.
El model de La Palma
La comissió mixta la va aprovar el consell de ministres el 4 de febrer, amb un format i funcionament semblants a la que es va fer quan va esclatar el volcà de La Palma. La Generalitat ha criticat el tracte diferent entre una catàstrofe i l’altra, perquè la comissió mixta de les Canàries es va posar en marxa nou dies després d’haver començat l’erupció i la de la gota freda, quatre-cents dies després. S’ha triat el castell de Riba-roja de Túria perquè es volia fer la reunió en un dels municipis afectats i, a més, calia un espai ampli per a encabir-hi tots els participants.