22.09.2025 - 10:52
|
Actualització: 22.09.2025 - 11:39
“Catarroja, devastat. Utiel, devastat. Requena, drama. Vés dient.” Aquests són els missatges que es van enviar des de la Conselleria d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme del govern de Carlos Mazón el 29 d’octubre, el dia de la gota freda, prop de mitja hora abans que no s’enviés el missatge d’alerta als mòbils de la ciutadania. Així es desprèn de l’informe que Iberdrola –la companyia amb la qual la conselleria va intercanviar aquests missatges– ha remès a la comissió d’investigació de la gota freda a les Corts i al qual ha tingut accés El Diario.
A les 16.40, un responsable de la companyia i un de la conselleria –no es fa pública la identitat dels càrrecs– ja traslladen al govern deficiències ocasionades per la gota freda. Parlen de “grans oscil·lacions” a la xarxa i de la caiguda de subministrament en tres subestacions. “Ara mateix està controlat, però en precari tot el subministrament de Cullera, Gandia. Esperem poder aguantar”, diuen a I-DE, l’empresa de distribució elèctrica del grup Iberdrola.
No és fins a les 18.00 que la conselleria respon, tot compartint una informació sobre un tornado que havia afectat la zona industrial de Carlet (Ribera Alta) i havia tombat torres de llum i esfondrat teulades d’empreses. I els següents missatges ja són a les 19.37, mitja hora abans no s’enviés l’alerta als mòbils. Mentrestant, Mazón continuava incomunicat, entre les 18.57 i les 19.34 –segons el registre de trucades que va fer públic– sense anunciar encara on era. “Catarroja, devastat. Utiel, devastat. Requena, drama”, diu la conselleria a Iberdrola, tot confirmant que la consellera Nuria Montes n’estava al cas.
“Les notícies són alarmants”
A les 19.38, la resposta del tècnic d’Iberdrola és que fa trenta minuts que estan aturats a la pista de Silla, i de la conselleria li diuen que vagi amb compte perquè “les notícies són alarmants”. A les 20.06, encara cinc minuts abans de l’alerta als mòbils, el responsable de la companyia diu que ja hi ha 80.000 persones sense subministrament.
Abans de l’arribada de Mazón al CECOPI, a Iberdrola insisteixen que el nombre de clients afectats ja arriba gairebé als 125.000. “A veure què podem reparar sense haver-nos de desplaçar gaire. La resta, ho deixarem per a demà al matí, per no córrer riscos”, diu el tècnic, amb una resposta molt concisa del govern: “Mare meua.” A les 23.43, ja hi havia 172.000 clients afectats.
L’endemà, els missatges continuen i subratllen l’esforç per mirar de recuperar el subministrament tan aviat com sigui possible. Malgrat tot, el primer de novembre al matí encara hi havia 23.000 clients sense servei.
Al document, també es mostren converses amb la delegació del govern espanyol, amb el govern i amb el Ministeri de Transició Ecològica, des del mateix dia de la gota freda a partir de les 21.59. Amb el ministeri, segons el mitjà, el missatge més destacat arriba a les 23.33, quan es trasllada el nombre dels 172.000 clients afectats. “Gràcies, esperarem pendents qualsevol informació addicional”, va contestar el ministeri espanyol.
Quant a les converses amb representants del govern espanyol, se centren en la petició d’informació i previsions de reposició del servei per al gabinet de crisis que es va formar.