Catalunya necessita crear 16.000 empreses fins al 2020 per reduir la taxa d’atur al 7%

  • La Càmera de Barcelona advoca per augmentar els salaris al mateix ritme que la productivitat, un 0,4% anual

VilaWeb
02.02.2017 - 12:33

La Càmera de Barcelona advoca per augmentar els salaris al mateix ritme que la productivitat, un 0,4% anual

BARCELONA, 2 (EUROPA PRESS)

La Cambra de comerç de Barcelona ha elaborat un estudi sobre ‘La contribució del sector empresarial català al creixement econòmic i al benestar social’, en el qual constata que Catalunya necessitaria crear unes 16.000 noves empreses en els propers quatre anys perquè la taxa d’atur se situï per sota del 7%, a nivells d’abans de la crisi.

Segons ha explicat aquest dijous en roda de premsa el president de la institució, Miquel Valls, l’escenari ideal que planteja l’estudi passa per crear aquestes 16.000 noves companyies amb una dimensió mitjana de 8,9 treballadors –ara la mitjana és de 8,7 assalariats–, la qual cosa permetrà crear ocupació a un ritme del 2,1% anual, uns 200.000 nous llocs de treball entre 2017 i 2020.

L’informe constata que entre 2008 i 2016 l’economia catalana ha perdut més de 42.800 empreses, passant de 304.529 al principi del període a 261.697 al final, un 14% menys, amb una destrucció més intensa en les pimes (-27,2%), amb el que si es creessin aquestes 16.000 noves companyies només es recuperaria un 38% de les empreses perdudes, però suposarien la creació de 200.000 llocs de treball i reduiria l’atur a la meitat.

Quant a ocupació, entre 2008 i 2013 es van destruir 611.700 llocs de treball a Catalunya, i entre 2013 i 2016 s’han recuperat gairebé una tercera part, la qual cosa deixa un saldo net negatiu, amb 417.242 llocs de treball menys que a l’inici de la crisi.

SOUS I PRODUCTIVITAT

L’informe calcula que al llarg del període 2017-2020 el sector empresarial català hauria d’invertir un total acumulat de 116.000 milions d’euros, més de la meitat del PIB català del 2010, per sostenir un creixement mitjà de la productivitat per treballador del 0,4% anual, la qual cosa és compatible amb un augment de l’ocupació del 2,1% anual.

En aquest aspecte, Valls ha subratllat que és important eliminar les barreres de tipus normatiu tant fiscal, laboral com administratiu que dificulten que les empreses puguin guanyar dimensió i aprofitar les economies d’escala per guanyar competitivitat.

Quant als salaris, ha assenyalat que es planteja un doble objectiu: preservar la competitivitat empresarial enfront de l’exterior i augmentar els salaris reals amb la productivitat, ja que ha afirmat que entre 2007 i 2016 no s’ha traduït l’increment de la productivitat amb un augment dels salaris reals.

Segons l’estudi, seria possible aconseguir un augment acumulat dels salaris reals de el 1,2% entre 2017 i 2020, la qual cosa suposa un creixement del 0,4% anual, al mateix ritme que la productivitat.

Valls també ha fet referència a la contribució del sector empresarial a la distribució de la renda per la via fiscal, bàsicament mitjançant l’impost de societats, i ha assenyalat que existeix una similitud entre la contribució a Espanya i la mitjana europea.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor