Catalunya denuncia l’actuació policíaca de l’1-O al festival escènic Quadriennal de Praga

VilaWeb
EFE
06.06.2019 - 18:59

La crítica a l’actuació policíaca durant el referèndum d’independència del Primer d’Octubre i les crítiques a institucions de l’estat espanyol formen part de la proposta artística que presenta Catalunya, amb pavelló propi, a la Quadriennal de Praga, un important festival dedicat a les arts escèniques.

L’Institut del Teatre, dependent de la Diputació de Barcelona presenta el muntatge ‘Prospective Actions (Catalunya 2004-2018)’, en el que s’exposen situacions de conflicte social com les protestes contra les retallades socials el 2011; el referèndum de l’1 d’octubre del 2017 o les reaccions a la sentència de La Manada.

La proposta es desenvolupa mitjançant un joc en el que l’espectador ha d’anar seguint diferents instruccions que dona una veu en off.

A l’escenari dedicat a l’1-O apareixen imatges de l’actuació desplegada per la policia espanyola per evitar la celebració del referèndum, intercalades amb imatges del pollet Calimero i del discurs del rei Felipe VI, amb l’himne espanyol en una composició cacofònica i distorsionada.

‘Una de les grans maneres que té l’art de comunicar és no expressar la realitat tal com és, sinó donar-li un pas més enllà per fer un retorn més picant que impliqui reflexió’, ha declarat a Efe la comissària del pavelló català, Bibiana Puigdefábregas.

La violència policíaca i l’efecte dels conflictes a la societat són els elements comuns dels sis escenaris presentats. ‘Es pot jugar amb això escenogràficament o queda en un pla social, en el qual entren altres factors en joc? Soc primer escenògraf i després ciutadà? Soc primer mare o pare, i després escenògraf?’, es pregunta Puigdefábregas.

Segons la comissària, aquesta proposada obliga al participant a plantejar-se moltes qüestions de com es produeix la implicació a nivell personal al món. ‘No és un estand que et provoca un impacte estètic i ja està, sinó que una vegada que has jugat, t’adones que has entrat en un altre tipus de reflexió’, afegeix Puigdefàbregas.

Els escenògrafs de l’Institut també es van inspirar en la protesta del cinc de desembre del 2018 contra La Manada; la protesta contra el desallotjament del centre Can Vies, que portava 17 anys ‘okupat’ i va generar una onada de protestes; i l’expropiació de la sucursal bancària del Pax Bank ocorreguda el novembre del 2014.

Sobre aquesta proposta, la comissària ha fet apologia de l’art polític, ja que, ha dit que el polític, ‘va implícit en la paraula art’.

Ángel Martínez Roger, comissari de l’estand espanyol, no ha volgut entrar a valorar l’abast polític de la contribució catalana a aquesta quadriennal en considerar que es tracta d’un concurs, i ‘no està bé dir res sobre els rivals’.

L’estat espanyol porta al festival, que se celebrarà fins al 16 de juny, un cub ‘minimalista’ de 5×5 metres, dissenyat per Alejandro Andújar, pel qual transita el visitant mentre escolta ‘un món sonor’ fet de llengües mortes.

Catalunya va participar el 2011 al pavelló oficial de l’estat espanyol, amb l’aportació del treball de cinc artesans, i el 2015 ja va decidir tenir-ne un de propi. Més de 5.000 professionals i 800 artistes de 79 països podran visitar des d’avui en la Quadriennal de Praga (PQ19), el certamen més important d’escenografia i arquitectura teatral del món.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any