04.03.2026 - 12:26
|
Actualització: 04.03.2026 - 12:48
Les Corts no modificaran la llei dels ex-presidents aprovada l’any 2002. PP, Vox i PSPV s’han pronunciat en contra d’aquesta reforma durant la defensa de la proposta que n’ha fet el síndic de Compromís, Joan Baldoví. El protagonista del debat ha estat l’escó número 98 de les Corts, buit, perquè avui l’ex-president Carlos Mazón tampoc no ha anat a les Corts. La fila del Consell també era completament buida. L’ex-president s’ha incorporat al ple a mitjan matí.
I en això s’ha centrat la primera part de la intervenció de Baldoví. En l’absència reiterada de Mazón i en l’oficina, el xofer i l’assessor de què disposa gràcies a la llei dels ex-presidents. Baldoví s’ha preguntat per què volia l’oficina, per a què necessitava un cotxe oficial els 365 dies de l’any i de què podia assessor José Manuel Cuenca, Carlos Mazón. “Això són privilegis, i els privilegis han de desaparèixer. En la nostra llei diem ben clar que, si un ex-president és condemnat, perdrà els seus drets. El PP ho entén molt bé, perquè té dos ex-presidents condemnats per delictes de corrupció i contra la hisenda pública”, ha dit.
Els privilegis de Camps
Ha recordat que Franciso Camps també disposava d’aquests privilegis i ha dit al Partit Popular que tant els diners com el xofer els utilitzava per fer campanya personal, per pagar sondatges i per fer campanya contra el president Juanfran Pérez Llorca, a qui aspira a substituir tant al capdavant del PP com de la Generalitat.
En la resposta, el diputat del PP Javier Gutiérrez no ha fet cap referència a l’ex-president Mazón i ha acusat Compromís i Baldoví de fer populisme fent bullir l’olla amb els salaris i l’oficina. Gutiérrez ha recordat que, en totes les comunitats autònomes, hi ha lleis semblants a la valenciana que faciliten una certa estructura als ex-presidents. El diputat del PP ha retret a Baldoví que quan tenien la potestat de canviar la llei, quan eren al govern del Botànic, no ho van fer.
Els socialistes defensen Ximo Puig i Joan Lerma
En la seua exposició inicial, el síndic de Compromís no s’ha referit en cap moment a l’ex-president Ximo Puig, que és ambaixador d’Espanya davant l’OCDE i que, segons la seu electrònica de la Generalitat, té una oficina a la plaça de l’Ajuntament de València, dos assessors i un conductor.
La portaveu adjunta del PSPV, María José Salvador, ha avançat a Baldoví que votarien contra la reforma de la llei perquè no es podia legislar en funció del que hagués fet una persona. “No podem confondre l’absent de l’escó 98 amb un honorable president de la Generalitat. Defensarem des de la política l’existència d’una estructura adequada a la tasca que fan per a la societat. El més fàcil és confondre-ho tot, i en aquest escenari ja sabem qui guanya”, ha dit.
Salvador ha reconegut que Mazón havia deteriorat severament la imatge de l’autogovern, i ha recordat que no era la primera volta que això passava quan governava el PP, i ha citat els casos de Zaplana, Olivas i Camps, els dos primers condemnats per corrupció, i Camps, envoltat de casos en el seu Consell i ell jutjat per diversos casos, també. Salvador ha exigit al PP i al president Pérez Llorca que demanassen l’acta de diputat a Mazón perquè pogués anar a declarar al jutjat de Catarroja, i ha declarat l’orgull del Partit Socialista pels ex-presidents Puig i Lerma.
En la seua intervenció final, Joan Baldoví ha reiterat la necessitat de canviar la llei, ha dit que tenia respecte pels ex-president Puig i Fabra, ha demanat de no barrejar la dignitat del càrrec amb el fet de tenir un xofer 365 dies l’any o una oficina de 150 metres amb vistes a la mar. “Un ex-president ha de tenir el respecte i la consideració d’aquesta cambra quan ho necessite, però no de manera permanent. No fem cap favor ni a la institució ni al Consell mantenint aquesta llei, que és justa, té trellat i mereix de ser aprovada”, ha reblat.

