19.01.2017 - 17:43
Els “tòpics del nacionalisme blanc americà” centren aquest thriller que s’estrena aquest divendres
BARCELONA, 19 (EUROPA PRESS)
El director de la pel·lícula ‘Callback’, Carles Torras, ha destacat que el film, que arriba aquest divendres als cines espanyols, mostra “un ‘loser’ que pretén ser un ‘winner’, en una visió sarcàstica i càustica dels tòpics de la cultura americana i els comportaments dels nord-americans”, ha dit en una entrevista a Europa Press.
La pel·lícula, que s’estrena un any després de guanyar la Bisnaga d’Or a la millor pel·lícula del Festival de Màlaga, és un thriller psicològic amb punts de comèdia negra, protagonitzat per un immigrant a Nova York que treballa com a transportista mentre fa càstings per ser actor d’anuncis de ràdio.
Té molts tints autobiogràfics de l’actor protagonista, el xilè Martín Bacigalupo, que a la vegada n’és guionista juntament amb el director: “Em puc sentir identificat per ser immigrant a Nova York, però també per voler ser actor quan l’ofici està industrialitzat. Vaig arribar a sentir-me com un imbècil fent anuncis d’agències de viatge pensant que després m’aniria una mica millor”, ha explicat Bacigalupo.
JOC D’APARENCES
El personatge protagonitza “un joc d’aparences: viu fascinat per la cultura americana i sent algú de fora fingeix ser el més americà de tots, i alhora diu que és actor, però en realitat és un transportista”, ha assegurat el director.
Aquest intent de mostrar-se americà acaba reflectint tots els “tòpics del nacionalisme blanc americà, amb molt de ‘branding’, que tot i que sembli mentida són molt reals”, ha afegit el director, segons el qual és un nacionalisme molt propi del país i que no es pot extrapolar ni a Catalunya ni Espanya.
Es tracta d’una producció catalana, tot i que està ambientada a Nova York i rodada gairebé tota allà, amb actors americans i en versió original anglesa.
FRICCIONS ENTRE ‘LOSERS’ I ‘WINNERS’
Carles Torras va decidir centrar-se en els EUA, i especialment Nova York: “Em van impactar les contradiccions de la ciutat. A diferència d’altres ciutats on tot el món va en cotxe, hi ha molt més contacte i, amb això, friccions entre ‘losers’ i ‘winners’, alimentant somnis i frustracions. Això contribueix a l’hostilitat de l’entorn”, ha reflexionat el director.
Ell mateix assegura que aquesta producció catalana té “vocació internacional total”, tant per a Europa –ha guanyat el premi del Festival de Cinema de Brussel·les– però també de consum intern per als americans, tot i la imatge que dóna de la seva societat, on esperen poder estrenar-la en el futur.
Ho creu també l’actor Timothy Gibbs, que fa el paper d’un capellà evangèlic a qui el protagonista visita: “Els nord-americans sempre estem buscant thrillers no convencionals. Aquest té una doble qualitat: és diferent, mai havia vist res com això, amb una història original i sorprenent; i alhora usa la sensació de suspens molt bé, cosa gens fàcil”, ha detallat l’actor.
La pel·lícula s’estrena aquest divendres a Espanya, majoritàriament als cines que solen projectar en versió original; a Catalunya serà en els Verdi i Boliche de Barcelona, els Truffaut de Girona, i la setmana que ve també a l’Espai Funàtic de Lleida.