La Cambra de Comerç denuncia que l’avaria a la R2 Sud ha fet perdre 470.000 hores i 60.000 jornades laborals als usuaris de Rodalia

  • L'informe és el primer que quantifica les conseqüències econòmiques de l'avaria que a començament d'aquest mes va desfermar el caos a la xarxa ferroviària

VilaWeb
Redacció
20.05.2023 - 12:27
Actualització: 20.05.2023 - 12:48

L’avaria que ha interromput durant gairebé tres setmanes la circulació habitual a la R2 Sud i cinc línies més, i que no s’ha restablert del tot fins avui, ha alterat més d’un milió de desplaçaments i ha fet perdre als usuaris de Rodalia més de 470.000 hores, l’equivalent a gairebé 60.000 jornades laborals. Aquesta és el balanç que la Cambra de Comerç de Barcelona ha fet d’una de les avaries més importants d’aquests darrers mesos al sistema ferroviari català, que s’ha allargat tres setmanes i, a banda de la R2 Sud, també ha alterat la R13, R14, R15, R16 i R17.

Si bé la cambra valora positivament que la incidència s’hagi aconseguit de resoldre en un termini lleugerament inferior que no era previst originalment, considera que aquestes xifres reflecteixen la urgència extrema del problema, atesa la quantitat de línies afectades i l’alt volum de passatgers que mouen en dies feiners.

Tanmateix, aquesta no ha estat pas l’única avaria registrada Rodalia aquest mes, segons que remarca la cambra: l’explosió d’una catenària a l’estació de Manlleu, per exemple, va causar alteracions importants a la xarxa ferroviària a mitjan maig. D’ençà del primer de gener, de fet, la suma total d’alteracions derivades d’incidències tècniques a la xarxa supera el milió i mig de desplaçaments, amb un total de 700.000 hores perdudes. L’entitat, en aquest sentit, atribueix aquesta “manca d’eficiència i qualitat de la xarxa ferroviària” al dèficit d’inversions que fa dècades que s’allarga. “Portem vint anys de retard”, diuen.

I acaben dient: “És important el compliment d’aquestes inversions no només per a assegurar la qualitat d’un servei que cada dia utilitzen centenars de milers de catalans i catalanes, i la competitivitat de l’economia, sinó també per a dotar al ferrocarril de la importància i el valor que mereix com a engranatge clau per a la descarbonització del transport, en un context d’emergència climàtica.”

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any