Cada any moren un centenar de persones per la contaminació dels vaixells a Barcelona, segons un estudi

  • Aplicar la normativa més estricta per als combustibles podria reduir la mortalitat un 15%

VilaWeb
Redacció
25.05.2020 - 15:52
Actualització: 25.05.2020 - 16:26

Aplicar la normativa més estricta per als combustibles dels vaixells podria reduir la mortalitat prematura un 15%, segons un treball liderat pel CSIC, que analitza l’impacte de la contaminació marítima sobre la salut dels ciutadans en vuit ciutats europees costaneres: Barcelona, Nicòsia, Brindisi, Atenes, Venècia, Melilla, Msida i Gènova. A la capital catalana moren més de cent persones cada any, segons els investigadors. El treball, una revisió d’estudis de contaminació i epidemiològics dels darrers anys, avalua com aquest impacte es pot reduir amb l’aplicació de la nova normativa sobre combustibles de la convenció internacional per a la prevenció de la contaminació per vaixells (MARPOL, en les sigles en anglès).

La normativa, que ha entrat en vigor enguany, posa un límit més estricte a la concentració de sofre en els combustibles per a vaixells, que no ha de ser superior al 0,5% (enfront del 3,5% permès fins ara). En aquest estudi, publicat a la revista Environment International, hi han participat també investigadors de sis institucions d’Itàlia, Finlàndia, els Estats Units i Austràlia. Una de les conclusions és que, a llarg termini, l’exposició a contaminació per partícules PM2,5 procedents dels vaixells causa 430 morts prematures cada any en el conjunt de les vuit ciutats estudiades (equivalent a 5,5 morts prematures l’any per cada 100.000 habitants).

L’impacte és més alt en les ciutats més grans, Barcelona i Atenes, en què es comptabilitzen més de cent morts prematures cada any per aquesta contaminació, mentre que la xifra descendeix a diverses desenes en el cas de Nicòsia, Brindisi, Venècia, Melilla, Msida i Gènova. Els resultats es comparen amb els obtinguts per altres investigadors sobre altres fonts de contaminació urbana. Enfront de les 5,5 morts prematures per any per cada 100.000 habitants estimades en aquest estudi, altres estudis previs han calculat que el trànsit rodat és responsable de 28,5 morts prematures per cada 100.000 habitants a la ciutat sueca de Malmö i de 26 morts prematures per cada 100.000 habitants a la ciutat suïssa de Lausanne-Morges. Per tant, diuen els científics, tot i que la mortalitat prematura atribuïble a les emissions dels vaixells és significativa, és menor que la deguda a les emissions del trànsit rodat en zones urbanes.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any