El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) alerta sobre la sobreexposició dels menors d’edat a la publicitat d’aliments alts en greix, sucre, o sal, així com de begudes ensucrades, que fan els influenciadors a les plataformes de vídeo i a les xarxes socials. Segons un informe del CAC, promocionar aquests aliments i begudes a internet pot ser perjudicial, ja que se’n fomenta un consum immoderat i se l’associa a actituds sedentàries davant de les pantalles. Això es veu agreujat pel fet que més de la meitat dels vídeos (58%) contenen publicitat encoberta, ja que els influenciadors inclouen missatges promocionals dins del relat sense indicar-ne el caràcter comercial. L’informe es basa en 50 vídeos de YouTube, Instagram, Twitter, TikTok i Twitch.

El CAC alerta sobre l’àmplia difusió del discurs negacionista de la covid-19 a internet

Els 50 vídeos analitzats tenen 30 milions de visualitzacions i estan allotjats en canals que tenen un total de 127 milions de seguidors. Els vídeos analitzats fan publicitat, principalment, de productes com ara aperitius salats i patates fregides, galetes i brioixeria industrial, llaminadures i begudes energètiques. En el 75% dels casos, l’influenciador hi apareix consumint aquests productes, una acció que acompanya amb un missatge positiu i de complaença.

Un 32% dels vídeos de la mostra fa un discurs entorn dels aliments alts en greix, sal o sucre susceptible de promoure’n un consum excessiu, compulsiu o immoderat per part dels menors d’edat. En gairebé la meitat dels vídeos (48%) el discurs associa activitats sedentàries amb el consum d’aliments no saludables. En concret, jugar a videojocs i visionar continguts audiovisuals o retransmissions esportives.

En alguns continguts de la mostra (8%), el discurs publicitari menysté la importància d’adoptar hàbits saludables, com l’exercici físic o una dieta rica en verdures, que es presenten com a aliments poc apetitosos en contraposició amb els processats. En un dels vídeos, per exemple, es trivialitza la necessitat de dormir les hores necessàries quan una influenciadora beu una beguda energètica promocionada i explicita que ho fa per evitar el cansament i compensar la manca de son. Alguns dels vídeos analitzats, que sumen més de 2.500.000 visualitzacions, presenten l’aliment promocionat –patates fregides, dolços i cereals ensucrats– com a substitutiu d’algun dels menjars principals.

L’informe mostra que la promoció d’aquests productes també insta els infants i adolescents a acceptar reptes, principalment l’enregistrament de coreografies o escenes amb els aliments o begudes en qüestió. Els anomenats reptes tenen una etiqueta pròpia, la qual cosa permet comprovar que la resposta és molt àmplia.

El 58% dels continguts analitzats no adverteix de la presència de publicitat i, quan ho fan, els missatges són de difícil comprensió per part del menor d’edat. Així, el 42% restant fa servir expressions heterogènies (“publi”, “sponsor”; “patrocini”; “promoció” o bé expressa, de formes diverses, un agraïment a la marca), que sovint no són comprensibles per una audiència menor d’edat o que, per la seva mida o forma de presentació, poden passar desapercebudes fàcilment.

La meitat dels anuncis d’apostes a televisió s’emeten durant horari protegit

El CAC demana una normativa més clara

Segons dades de l’Enquesta de Salut de Catalunya (ESCA) 2017-2018, el 35,6% dels infants d’entre 6 i 12 anys té excés de pes. Aquest percentatge es divideix entre el 25% que té sobrepès i el 10% que presenta obesitat. Des del 2017 s’ha seguit una tendència creixent.

El president del CAC, Roger Loppacher, insta les plataformes a evitar la sobreexposició dels menors a aquesta publicitat, tal com marca la Directiva europea. “Atenint-nos a les dades cada vegada més preocupants d’obesitat infantil, hi ha un consens europeu generalitzat que cal reduir l’exposició dels menors d’edat a aquest tipus de publicitat”, assenyala. Per a Loppacher, l’informe mostra que la publicitat dels influenciadors és “massiva” i “en la majoria de casos, encoberta”. “Cal que les plataformes adoptin les mesures pertinents per evitar aquesta sobreexposició esmentada i cal adoptar de manera urgent una nova normativa clara i exigent que ho garanteixi”, recalca el president del CAC.

L’informe s’inscriu en la Directiva de serveis de comunicació audiovisual (Directiva UE 2018/1808), que assenyala que els estats membres han de vetllar perquè les comunicacions comercials audiovisuals realitzades pels prestadors subjectes a la seva jurisdicció siguin identificables fàcilment. La normativa afegeix que els estats membres han d’animar a reduir l’exposició dels infants i els adolescents a comunicacions comercials relatives a aliments i begudes amb greixos, àcids grassos trans, sal o sodi i sucres.

Combined-Shape Created with Sketch.

Ajuda VilaWeb
Ajuda la premsa lliure

VilaWeb sempre parla clar, i això molesta. Ho fem perquè sempre ho hem fet, d'ençà del 1995, però també gràcies al fet que la nostra feina com a periodistes és protegida pels més de 20.000 lectors que han decidit d'ajudar-nos voluntàriament.

Gràcies a ells podem oferir els nostres continguts en obert per a tothom. Ens ajudes tu també a ser més forts i arribar a més gent?
En aquesta pàgina trobaràs tots els avantatges d'ésser subscriptor de VilaWeb, a què tindràs accés a partir d'avui.