13.11.2023 - 19:50
|
Actualització: 13.11.2023 - 20:00
Divendres de la setmana que ve, dia 24, és la gran festa del consum. De fet, la importació i assentament d’aquesta festivitat consumista americana ha pres algunes singularitats d’ençà que va arribar aquí, com ara, la d’allargar-la tant com sigui possible. Cal dir que amb els anys ha arrelat amb força, però que ja no genera l’eufòria del començament. Ho podem veure amb la publicitat. A la gent li agrada comprar, si pot. I si són promocions, encara més, perquè pot comptar què “estalvia” amb cada adquisició. Però les organitzacions de consumidors alerten, any rere any, que molts descomptes rebaixen sobre preus inflats prèviament. Cal parar atenció.
Dit això, hi ha establiments que ja fa uns quants dies que són en “divendres negre” i uns altres que faran durar el dia tota la setmana. També fa de bon recordar que tant el Black Friday, com el Cyber Monday (dia 27) són unes festes vehiculades, sobretot, mitjançant el canal en línia. Es calcula que sis compres del Black Friday de cada deu, a l’estat espanyol, es fan per internet. I com es presenta enguany?
Malgrat que els càlculs d’anys anteriors sobre la despesa d’aquests dies indiquen que un 30% de consumidors fa un esforç, no podem oblidar quin és el context actual i quina és la propensió real al consum de les famílies. Tenim algunes dades molt recents que ens poden ajudar a intuir com ve el Black Friday enguany.
La primera ens la dóna la marxa de les compres durant l’octubre, segons l’indicador de Comertia. En l’últim tram de l’any, es manté el ritme de creixement en els diferents sectors d’activitat dels establiments associats, amb una mitjana de creixement, en conjunt, del 4,4% durant el mes d’octubre respecte del mateix de l’any anterior. Ara bé, les dades també mostren una tendència a la baixa del creixement al llarg dels mesos, a causa de la incertesa actual de costs, inflació i climatologia. El cert és que durant aquest mes d’octubre, el 67,6% de les empreses de Comertia ha tingut un augment de vendes en valor, respecte del mateix mes de l’any anterior, un 3% les ha mantingudes i un 29,7% les ha disminuïdes.
Una segona pista ens l’aporta el servei d’estudis de CaixaBank, en l’últim “Monitor de consum en temps real”. Segons que explica, les darreres dades disponibles continuen oferint un missatge globalment positiu, encara que s’aprecien alguns matisos importants. Així, la despesa presencial i en línia feta amb targetes de CaixaBank i els reintegraments van créixer del 3,8% interanual a l’octubre. Un ritme d’avenç notable, encara que una mica inferior al 5,5% registrat el tercer trimestre. En canvi, quan analitza les diferents partides de despesa, s’observen diferències.
La despesa en béns de primera necessitat continua presentant un creixement sòlid, per sobre del 10%, en part pel notable augment del preu dels aliments, en termes interanuals. En canvi, les partides més sensibles al cicle econòmic presenten trajectòries diferents. D’una banda, la despesa en lleure i restauració continua creixent amb força, mentre que, al costat oposat, la despesa en el comerç al detall és més feble i va arribar a registrar taxes de creixement negatives. Ho valora dient que, segurament, això no és un símptoma de debilitat, sinó conseqüència de les temperatures elevades de la tardor, que han ajornat determinades compres que se solien fer en aquesta època de l’any.
Finalment, una tercera indicació ve de la consultora de recursos humans Randstad, que calcula que per al Black Friday del 2023 les empreses faran unes 25.500 noves incorporacions a les seves plantilles a tot l’estat. Aquesta xifra se situa en un 11,7%, per sota dels llocs que es van crear el 2022 per a cobrir el pic de demanda als comerços i empreses de venda en línia. Valentín Bote, director de Randstad Research, explica que “les noves contractacions que es preveuen fer durant aquesta campanya seran les menors dels darrers quatre anys a causa, també, de l’impacte de la reforma laboral i la gestió dels fixos discontinus”. Els contractes que es generaven en aquests esdeveniments puntuals eren de caràcter temporal i de molt curta durada. Eliminar aquesta alta temporalitat era l’objectiu principal de la darrera reforma laboral, que va entrar en vigor el 2022, i la introducció del nou model de contracte. Sigui com sigui, el fet és que a Catalunya la baixada de contractacions és d’un 9%.
Aquestes són les pistes que tenim i que no semblen gaire optimistes. De totes maneres, la més clara és la baixada de contractacions per a aquests dies, tot i que pot estar motivada, a més del canvi en l’aspecte legal, per un augment de les compres en línia. Per ratificar aquestes pistes, he parlat amb algunes persones que viuen el comerç al dia.
Segons que m’explica Elisabet Vilalta, directora general de Comertia, el 40% dels empresaris augura que les vendes seran similars a l’any passat, alhora que un 23% no participa en la campanya de Black Friday i un 20% creu que les vendes seran superiors a l’any passat, però amb menys marge. També hi ha un 9% que pensa que tancarà amb vendes inferiors al 2022, un 6% que preveu de començar abans la campanya per aconseguir més vendes i un 3% que es mostra optimista i espera una molt bona campanya de Black Friday tant per augment de vendes com de marges.
I afegeix: “Queda clar que sectors com l’alimentació i la restauració no hi participen. La resta, sobretot moda i parament de la llar, esperen que sigui bo, perquè la climatologia els ha castigat molt fins ara i tenen estoc. Per tant, són optimistes de cara a la setmana vinent. No oblidem que també tenim el Cyber Monday, que és sobre productes tecnològics i, fonamentalment, les vendes són en línia.” En definitiva, Vilalta és més optimista que no apuntaven les pistes. Però fixem-nos que esmenta dos sectors concrets. En aquest sentit, recorda que els empresaris de Comertia situen la previsió de vendes del novembre amb un increment del 6,4%, respecte del mateix mes de l’any anterior.
Parlo també amb Gabriel Jené, president de Barcelona Oberta. Em comenta que la seva organització –que és la unió d’eixos comercials i actors privats que representen el turisme de compres i comparteixen una visió del paper econòmic i social del comerç detallista de Barcelona– no és la més indicada per opinar sobre aquest punt en concret. “A nosaltres ens va molt bé. El turisme fa molta compra i els hotels, amb uns preus més alts, estan satisfets. La gent que ve de fora genera més valor afegit i això és bo. En canvi, veiem molt més discreta la demanda interna. Però nosaltres no som un indicador vàlid del comerç en general. El comerç, en general, que només depèn de la demanda interna, passa moments complicats. En canvi, estic segur que a les botigues que tenim al centre, el Black Friday els anirà bé, sobretot a les que han acumulat estoc per culpa del temps tan calorós que hem tingut.”
I, finalment, vull saber què en pensa Joan Carles Calbet, president del Gremi de Comerciants d’Electrodomèstics de Catalunya. “Nosaltres notem una baixada de vendes des de final d’agost. La gent té menys diners, perquè se li’n van per altres bandes, amb la pujada dels tipus d’interès”. Per al Black Friday “les previsions que tenim no són gaire bones”. Diu que molts establiments no hi jugaran, o si ho fan serà amb productes de difícil sortida. I que les grans cadenes estan gairebé obligades a fer-ho, però els petits comerciants, no. Entre més coses, perquè als grans, els proveïdors els fan un tracte especial. A més: “Les dates són dolentes. Les vendes que fas ara les perds per Nadal i ara ho fas amb descompte, la qual cosa afecta la nostra rendibilitat.”
També creu que els consumidors s’han adonat que unes promocions que, en alguns casos duren un mes, no són creïbles. I miren molt a l’hora de comprar. Pensa que aquest invent importat va perdent importància. “Quan va començar el 2012 tothom s’hi va apuntar, però crec que la pandèmia ha marcat un punt d’inflexió a la baixa. Al comerciant no li fa vendre més, simplement li avança vendes amb menys marge, almenys en el nostre sector… i també en uns altres.”
Les respostes que em donen, llevat d’alguns sectors concrets, avalen la idea que aquesta campanya de Black Friday és lluny de les primeres que hi va haver. L’entorn no hi juga a favor, però potser se n’ha fet un gra massa, en la decisió d’alguns d’allargar-les molt en el temps, i això ha fet que perdin una mica de credibilitat entre els consumidors. La setmana vinent esvairem els dubtes.