03.03.2017 - 12:32
Té “preocupació” per la política de preus i traves a nous fàrmacs a Espanya
BARCELONA, 3 (EUROPA PRESS)
Bayer va facturar 823 milions d’euros a clients a la regió Iberia –Espanya i Portugal– el 2016, un 4% més que l’any anterior, tenint en compte els negocis de ciències de la vida, ja que el negoci de materials polimèrics d’altes prestacions es va escindir amb la creació de Covestro.
Aquesta xifra suposa que Iberia torna a situar-se entre els deu primers mercats de la multinacional alemanya, després d’haver estat superada per Benelux, ha destacat en roda de premsa el conseller delegat de Bayer a Espanya i Portugal, Rainer Krause.
Per divisions, la de medicaments de prescripció va facturar 427 milions (+6,8% pel llançament de nous productes i recuperació de la despesa pública), la de productes d’autocura 132 (-0,9% per un hivern suau que ha comportat menys refredats), salut animal 40 milions (-0,9%) i agricultura 223 milions (+4%).
La despesa per a R+D va ascendir a 20 milions d’euros, amb 100 investigadors, i les inversions van créixer un 16% fins el 12 milions d’euros, “bàsicament per a actius físics en les plantes de producció”.
ESPANYA
Respecte a Espanya, la facturació el 2016 va ser de 667 milions, un 2,9% més, dels quals 332 van correspondre a la divisió de medicaments de prescripció (+4,2%), 111 a autocura (-2%), 29 a salut animal (+0,5%) i 193 milions a agricultura (+4%).
“Espanya segueix sent un país important per a la companyia”, ha afirmat Krause, que ha detallat que segueixen treballant activament per atreure nous projectes de R+D, tenen 12 centres de treball, i han augmentat l’activitat al centre de serveis compartits a Barcelona, on treballen 450 persones de 35 nacionalitats –després d’incorporar unes 50 el 2016–, que presten serveis a subsidiàries internacionals de la companyia en 40 països.
Ha indicat que tots els centres han mantingut o augmentat els volums de producció el 2016, i ha recordat que la planta d’Astúries abastador mundial del grup d’àcid acetilsalicílic i aquest any compleix 75 anys.
“Per al 2017 esperem poder seguir consolidant el nostre creixement a Espanya per tercer any consecutiu, i serà un any important –per a Bayer al món– pel procés d’adquisició de Monsanto”, ha asseverat, encara que ha descartat un augment de personal respecte a la plantilla actual d’unes 2.000 persones al país.
Respecte a inversions a Espanya aquest 2017, ha augurat que mantindran els nivells dels anys anteriors –van ser 11 milions el 2016–: “Necessitem actualitzar constantment les plantes de producció amb l’última tecnologia, i estem participant en desenvolupament de nous medicaments”.
DESPESA FARMACÈUTICA
Krause ha celebrat que la facturació del sector farmacèutic a Espanya ha crescut lleugerament després d’anys d’austeritat: “Hem iniciat un procés de recuperació del com Bayer també es beneficia, no obstant això encara persisteixen les consecuenias de les mesures de contenció de la despesa farmacèutica introduïdes entre 2010 i 2013”.
Ha lamentat que la despesa sanitària a Espanya segueix un 40% per sota de la mitjana europea, i la despesa farmacèutica un 30% per sota, la qual cosa és motiu de preocupació per al sector i per a Bayer: “Persisteix la política de preus que fa que siguin significativament inferiors a la resta d’Europa i també observem contínuament restriccions a l’accés a productes innovadors, i això per a una companyia dedicada a la innovació que llança productes per a necessitats mèdiques no ateses és motiu de preocupació”.
Ha reconegut dificultat per aconseguir la incorporació de nous tractaments perquè cal aconseguir el vistiplau del Ministeri de Sanitat i de cada comunitat autònoma: “Estem batallant amb 17 sistemes sanitaris gairebé diferents”.
Ha descartat un augment de la despesa farmacèutica més enllà de l’avanç del PIB i, preguntat per la proposta del PSOE que el ciutadà hagi de pagar la diferència entre un medicament genèric i un de marca si opta pel de marca, ha respost que “no hi ha lloc”.
“L’actual política de preus del Govern preveu que, en perdre la vigència de la patent, el preu del producte original ha de baixar al nivell del genèric per mantenir l’ajuda del Govern espanyol, així que la marca i el genèric costen el mateix”, ha argumentat.
MONSANTO
Krause ha explicat que l’adquisició del gegant nord-americà Monsanto, prevista per aquest any, és complementària amb Bayer: “Monsanto és líder mundial en llavors i nosaltres més en protecció de cultius, i Monsanto està molt present a Amèrica i Bayer a Europa i Àsia”.
“No preveiem una reducció massiva d’ocupacions per la complementarietat d’aquests negocis, a més del nostre clar compromís d’avançar en la R+D combinada de les dues companyies”, ha exposat.