01.09.2025 - 21:40
|
Actualització: 02.09.2025 - 11:56
Quan no falta ni una setmana per a començar el curs escolar, els centres més afectats per la gota freda encara no són a punt. L’aigua i el fang van malmetre 115 centres educatius, i 48.721 alumnes en van ser afectats. En concret, hi ha vuit centres que s’hauran d’instal·lar en mòduls pre-fabricats que, a hores d’ara, no tenen les condicions necessàries. Aquesta situació afectarà aproximadament quatre mil alumnes, tot i que la xifra pot variar perquè molts pares han optat per canviar els fills de col·legi o institut.
D’aquests centres educatius, cinc s’han de derrocar. Són el CEP Lluís Vives de Massanassa (Horta Sud) –on va morir un operari que hi feia tasques de reconstrucció–, l’escola infantil Ausiàs March del mateix municipi, l’IES Berenguer Dalmau de Catarroja (Horta Sud), i el CEIP Orba d’Alfafar i el CEIP Carme Miquel d’Algemesí (Ribera Alta). Els altres tres, que també van ser molt danyats, s’hauran de rehabilitar. Són el CEIP l’Horta de Paiporta (Horta Sud), l’IES Alameda d’Utiel, i el CEIP Blasco Ibáñez d’Alginet (Ribera Alta).
De cementeri de cotxes a escola
“La conselleria va dir que aquests centres que estaran en barracons començarien aquest curs a ple rendiment, però no es va preocupar perquè això realment fora així”, diu Rubén Pacheco, president de la Confederació d’AMPA Gonzalo Anaya. Està en contacte amb les associacions de pares d’alumnes d’aquests vuit centres i també amb els directors i membres del claustre, i la situació que li transmeten no és encoratjadora. La major part encara no tenen mobiliari o no hi és col·locat, tenen palets i andròmines de les obres escampats pels voltants i no tenen llum, ni aigua, ni cuina, ni internet, ni els sistemes de climatització a punt. Cal recordar que aquesta setmana els docents ja són als centres per a fer tasques administratives de matrícula i de preparació del curs. “Per a fer aquestes tasques, aquestes qüestions haurien d’estar solucionades avui. Ni això”, apunta.
En principi, tots els alumnes tornaran al seu centre –llevat dels de l’IES Alameda d’Utiel, que continuen recol·locats en espais diversos–, però el personal dels centres que tindran mòduls dubten que el dilluns 8, quan comencen les classes, estiguen en condicions. De fet, les AMPA dels dos centres públics de Massanassa ja han denunciat que els seus fills no començaran el dia 8 perquè les instal·lacions no estan enllestides. Així els ho van dir ahir durant una visita als mòduls pre-fabricats organitzada per la Direcció d’Infrastructures Educatives i l’Ajuntament de Massanassa.
View this post on Instagram
Un dels casos de màxim abandonament és el del CEIP Orba, al Parc Alcosa d’Alfafar, un barri habitat principalment per gent de classe obrera i immigrants, i amb un alt percentatge de risc d’exclusió social. Els mòduls s’instal·len en un terreny que va ser un cementeri de vehicles després de la gota freda. Pacheco explica que aquest solar no s’ha netejat ni descontaminat com calia, i tampoc no se n’ha asfaltat el pati. “La descontaminació d’un sòl que ha estat afectat per filtracions de productes químics no es fa garbejant-lo, s’ha de retirar fins a una profunditat i canviar eixa sorra per una sorra neta i descontaminada. No val qualsevol cosa. No s’hi poden ficar les criatures, perquè hi ha el risc que qualsevol caiguda siga un autèntic desastre”, diu. A més, la direcció d’aquest centre s’ha hagut de coordinar amb la d’un altre per a poder-hi fer les tasques de secretaria.
L’abandonament de la conselleria
El president de la confederació denuncia que les inspeccions tècniques dels edificis no s’han fet a temps, i que la conselleria ho hauria d’haver fet de manera urgent, per tràmit d’emergència, perquè es fes tan de pressa com fos possible. “Aquestes comunitats educatives, a més de colpejades per la dana, després han estat maltractades per l’administració, i abandonades”, lamenta. Continuant amb el cas del CEIP Orba, la conselleria els ha dit que estaran, almenys, quatre anys o cinc en mòduls.
“No és possible que construir un nou centre educatiu afectat per la dana vaja per un tràmit ordinari, que ja per si és lent. Quatre o cinc anys per a construir un centre educatiu que s’hauria de construir per tràmit d’urgència perquè eixa comunitat educativa no patisca més encara allò que els ha portat la dana? És ridícul. És totalment absurd i, a més, és un maltractament administratiu cap a eixes comunitats que no s’entén de cap de les maneres”, insisteix Pacheco.
A banda aquests vuit centres que començaran el curs en mòduls, n’hi ha que han estat rehabilitats, i que tampoc no estan en condicions. És el cas del CEIP Vil·la Romana de Catarroja, on s’han reutilitzat els mateixos bancs per a la cuina i els banys que hi havia abans de la gota freda. Les portes dels banys també són les mateixes, i hi ha elements rovellats. Tampoc no s’hi ha canviat ni netejat el sistema de climatització. A més, com que és construït sobre una antiga vil·la romana, l’aigua s’ha filtrat pel sòl i ha fet baixar el nivell del pati uns quants centímetres. Això, previsiblement, serà un problema quan ploga perquè s’inundarà.
“Hi ha un cúmul i una cosa a sobre de la següent, que fa pensar en l’abandonament. No han tingut cura a fer les coses bé, sinó a fer-les de pressa. La prioritat ha estat fer-ho de pressa, però de qualsevol manera, i sense fer els informes necessaris. Hi ha un cert menyspreu cap a aquestes comunitats, que ja han patit prou.”