20.07.2017 - 18:12
Les dos ciutats reforcen les seues relacions establint una agenda de treball conjunta
BARCELONA/VALÈNCIA, 20 (EUROPA PRESS)
L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i el de València, Joan Ribó, han firmat este dijous el ‘Manifest de Barcelona i València per l’Eix Mediterrani’, que reclama conjuntament al Govern central que prioritze les infraestructures ferroviàries del Corredor Mediterrani.
“Hui és un dia històric que ha tardat massa a arribar. Es corregix una anomalia, que és la falta de col·laboració entre Barcelona i València en un tema al qual se li ha donat l’esquena massa anys”, ha afirmat Colau abans de firmar el manifest.
Ribó ha descrit el pacte com l’inici d’una nova etapa en els vincles entre les dos ciutats, mostrant la “profunda satisfacció que té València d’estrènyer unes relacions que sempre es veien entelades, que no estaven relacionades amb una posició lògica”.
El primer edil de València ha reivindicat que esta connexió “és clau per a l’economia i la sostenibilitat de les dos ciutats i dels dos territoris”, al mateix temps que “suposa un focus dinamitzador per a tot l’Estat”.
El document es dirigix al ministre de Foment, Íñigo de la Serna, a qui demanen avanços en esta infraestructura establint com a prioritats la substitució de la via única existent entre Vandellòs i Tarragona i la conversió a l’ample internacional del traçat des de Barcelona fins a Algesires.
Altres dos mesures que demanen que passen per davant són la connexió dels ports de Barcelona, Tarragona, Castelló, Sagunt, València, Alacant i Algesires amb la xarxa ferroviària, i també que s’adapte la capacitat de la xarxa perquè puguen conviure els trens de rodalies amb els de mercaderies.
Els primers edils fan dos peticions específiques per a les ciutats: a Barcelona, acabar l’estació de la Sagrera com a punt neuràlgic de connexió del Corredor en la ciutat, i per a València, la conversió de l’Estació del Nord en una estació de pas, ja que actualment les vies estan configurades com a terminal i açò reduïx la seua capacitat.
Per tot açò, la declaració aposta per una coordinació que permeta una “retroalimentació” entre la xarxa transeuropea, la mobilitat sostenible metropolitana i regional, i el trànsit intercontinental marítim. El manifest crida a “superar les disfuncions entre el trànsit de mercaderies i de passatgers, com ocorre en els trams entre Sagunt i València”.
CIUTATS GERMANES
El pacte va més enllà de la infraestructura ferroviària, ja que les dos ciutats s’han proposat “reforçar encara més els vincles que unixen Barcelona amb València perquè dialoguen com a ciutats germanes”, ha dit Colau, inscrivint la col·laboració com una de les conseqüències que tots dos siguen ‘Municipis pel Canvi’.
S’han proposat crear un altre corredor més simbòlic, d'”idees, experiències i innovació”, que una Barcelona i València en el compromís per la justícia social i el medi ambiente. Per a açò, han establit una agenda d’assumptes comuns, que inclouen el municipalisme, el turisme, l’ocupació i l’habitatge, encara que té el ferrocarril com a assumpte prioritari, que té una comissió de seguiment que vetlarà pel seu compliment.
També tenen previst sumar totes les ciutats de l’eix Mediterrani amb una xarxa que incloga les ciutats de l’altre costat dels Pirineus i volen fer unes jornades de treball amb municipis i entitats empresarials, sindicals i socials d’esta zona per a abordar els reptes que tenen per davant.
REUNIÓ D’ALCALDES ESPANYOLS I FRANCESOS A VALÈNCIA
Els dos alcaldes han apostat per fer un seguiment d’este protocol de col·laboració, així com dels passos que faça el Ministeri de Foment per a accelerar la consecució de Corredor Mediterrani.
La pròxima cita a la qual Colau i Ribó s’han emplaçat se celebrarà a València, on abans de finalitzar l’any es reuniran alcaldes de diversos municipis espanyols i francesos per on transcorre este eix ferroviari transfronterer.