15.12.2025 - 21:40
|
Actualització: 15.12.2025 - 21:43
La balisa V-16 substituirà els triangles d’emergència a les carreteres de l’estat espanyol a partir del primer de gener de 2026. Tanmateix, tot i que manquen poques setmanes perquè el dispositiu sigui obligatori, encara hi ha una confusió notable entre la població, perquè no tots els models que es comercialitzen compleixen els requisits fixats per la Direcció General de Trànsit espanyola (DGT) i molts no serviran com a dispositius obligatoris, d’acord amb la normativa que entrarà en vigor.
Associacions de consumidors com ara FACUA alerten que algunes balises s’han venut i publicitat com a “homologades”, però no s’ha explicat clarament que deixaran de ser vàlides com a obligatòries a partir del 2026, un fet que ha induït molts compradors a error. A continuació, expliquem com diferenciar-les.
Què és la balisa V-16 i per a què serveix?
La balisa V-16 és un dispositiu lluminós intermitent de color ambre que s’ha de col·locar damunt el vehicle aturat per advertir la resta de conductors d’una avaria o accident. El principal avantatge respecte dels triangles és que es pot activar sense sortir del cotxe, cosa que hauria de reduir el risc d’atropellament.
Què és la balisa V-16: serà obligatòria a partir del 2026
Però, a partir del 2026, la balisa obligatòria no solament haurà d’emetre llum. També haurà de transmetre automàticament la geolocalització del vehicle mitjançant la plataforma DGT 3.0. Aquesta informació permet d’alertar els altres conductors tant pels panells informatius de la carretera com pels sistemes de navegació i aplicacions de mobilitat.
El requisit clau: que vagi connectada a la plataforma DGT 3.0
La causa principal de confusió és que no sempre s’explica prou clarament, en el moment de la venda, si la balisa té connectivitat amb la plataforma DGT 3.0, un requisit indispensable. Les balises que compleixen la normativa envien la localització del vehicle de manera automàtica i anònima quan s’activen, no depenen del telèfon mòbil i no funcionen per Bluetooth ni wifi.
Les balises que solament fan llum, encara que es venguin com a V-16 o es presentin com a “homologades”, no serviran el 2026.
Per una qüestió cronològica, totes les comercialitzades abans que la DGT comencés a homologar models connectats no poden complir els requisits, perquè no incorporen el sistema de comunicació necessari i no s’han pogut actualitzar posteriorment. A la pràctica, això afecta totes les que es van posar a la venda abans del 2023, quan la DGT va començar a homologar els primers models V-16 connectats. Heus-ne ací un exemple:

FACUA denuncia que part del problema és que algunes empreses han utilitzat de manera ambigua el concepte de “homologació” o “autoritzat”, sense explicar que, tot i ser vàlides i legals, aquestes balises no són aptes com a dispositiu obligatori, sinó únicament com a complement. L’associació reclama que la DGT activi urgentment un mecanisme d’avís públic que expliqui inequívocament quins dispositius són vàlids i quins no.
FACUA acusa la DGT de donar suport a “un frau en massa” amb les balises V-16
Com podem saber si una balisa V-16 és correcta
Per a assegurar-se que una balisa servirà quan la normativa entri en vigor, no n’hi ha prou de constatar que és una V-16 ni que a l’envàs hi digui “homologada”. Cal comprovar uns quants requisits concrets.
1. Ha de ser una balisa V-16 connectada, és a dir, ha de contenir un sistema que enviï automàticament la localització del vehicle a la plataforma DGT 3.0 quan s’activa. Si no transmet dades, no servirà.
2. La connectivitat ha d’anar-hi inclosa. El servei de comunicació ha de ser garantit durant tota la vida útil del dispositiu, sense quotes, renovacions ni subscripcions addicionals. Si cal pagar més endavant, no compleix els requisits.
3. Ha de ser homologada i constar a la llista oficial de la DGT. L’única manera segura de comprovar-ho és consultar la llista oficial de balises V-16 connectades homologades que publica la DGT a la web. Si el model exacte no hi consta, no servirà, encara que es vengui com a “homologat”.
4. Cal comprovar el codi i la identificació del producte. Per saber si realment és homologada per la DGT, cal verificar: que tingui un codi visible que comenci per “LCOE” o “IDIADA”, seguit d’unes xifres; que la identificació sigui gravada o impresa de manera permanent al producte o a l’embalatge; i que especifiqui clarament la connectivitat integrada, no vinculada al mòbil. Si és un simple adhesiu fàcil de retirar o la informació és ambigua, cal desconfiar-ne.
Quin preu té una balisa V-16?
El preu no és cap criteri legal, però sí un indicador orientatiu. Les balises V-16 que compleixen tots els requisits exigits són habitualment més cares que les que són lluminoses i prou. Actualment, una balisa V-16 connectada homologada sol costar entre 35 euros i 60, segons la marca i el fabricant. Aquest preu inclou la tecnologia de comunicació, la targeta SIM i el servei de transmissió de dades durant tota la vida útil del dispositiu.
Les balises molt més barates, especialment les que són molt més avall d’aquest marge, poden fer sospitar, perquè és difícil que compleixin tots els requisits sense cap cost addicional. Ara, que siguin cares no és pas cap garantia.
On es poden comprar les balises que sí que serveixen?
Les balises V-16 connectades homologades es venen en molts establiments, tant físics com en línia, fins i tot a les oficines de Correus. També se’n troben en molts supermercats, centres comercials i botigues especialitzades.
I els triangles, què?
Els triangles d’emergència es poden continuar emprant fins el 31 de desembre. A partir del 2026, la balisa V-16 connectada serà l’únic sistema obligatori en vies interurbanes. Els triangles es poden emprar de manera complementària. Avui, de fet, continuen essent el dispositiu d’emergència més estès en la gran majoria d’estats de la Unió Europea.