14.02.2017 - 14:56
BARCELONA, 14 (EUROPA PRESS)
Les empreses mostren un interès “incipient” a determinar la seva petjada de carboni i les sol·licituds per verificar el seu càlcul es dupliquen anualment de forma progressiva, segons ha explicat aquest dimarts en un encontre amb els mitjans el director de Sostenibilidad de Bureau Veritas Certificació, Pedro González.
Aquestes empreses interessades són principalment de producció industrial de tot tipus de grandària no sotmeses a l’aplicació europea que obliga a notificar anualment el CO2 emès, i ha afirmat que en el sector del transport es produeix “un degoteig” a causa que no està contemplat en els compromisos de Kyoto.
Ha assegurat que aquesta situació es produeix en un context de preocupació pel canvi climàtic, una major consciència ambiental per part de la societat i l’existència de tractats internacionals vinculants, i ha ressaltat que aquest procés de verificació és voluntari per a aquestes empreses.
Ha explicat que conèixer la petjada de carboni suposa quantificar la quantitat de gasos hivernacle emesos directa o indirectament per l’organització, i que les empreses cerquen conèixer quant CO2 emeten, com poden reduir-ho i declarar-se ambientalment responsable amb la verificació d’un tercer.
El sector de la producció d’energia genera el 27% de les emissions de CO2 a Espanya, seguit del transport, amb un 24%, i la producció industrial, amb un 22%, però que a diferència dels altres dos, el del transport no ha entrat encara en una regulació encara que, segons González, “tard o d’hora ho farà”.
Dins del sector del transport, la contribució dels turismes suposa un 82,7% del total, seguida dels autobusos, amb un 7,1%, i l’aeri, amb un 5,1%, per la qual cosa ha assenyalat que iniciatives com la qual realitza amb el Racc per certificar la petjada de carboni de flotes de vehicles d’organitzacions i empreses és positiu.
“MESURES PER QUEDAR-SE”
González ha assegurat que iniciatives de ciutats com Madrid i Barcelona de reducció de velocitat a les entrades o restriccions de circulació en episodis d’alta contaminació són “mesurades per quedar-se”, als quals la societat s’anirà acostumant.
Respecte a l’existència de noves normatives estatals i autonòmiques, ha destacat que Catalunya sempre ha estat “proactiva” a adherir-se a les línies estratègiques que marca Europa, com a mostra que tingui més avançat un projecte de llei de canvi climàtic que l’Estat.
Ha recordat que la Unió Europea és qui regularitza i que també s’ha mostrat proactiva per autoexigir-se, per la qual cosa ha considerat que si encara no s’ha incorporat el sector del transport és perquè “els costos per a l’economia no compensen la reducció d’emissions”.