20.12.2025 - 09:17
|
Actualització: 20.12.2025 - 11:50
Els Mossos d’Esquadra han alertat d’un augment significatiu de les ciberestafes coincidint amb el període de Nadal, que inclou el Black Friday i el Cyber Monday.
Roger Sales, cap de la Regió Policíaca Virtual, ha explicat en una entrevista amb l’ACN que d’ençà de la pandèmia els fraus digitals havien crescut notablement perquè la gent havia començat a estar més connectada. “Per Nadal l’estafa específica vinculada a les compres per internet es dispara”, diu. Per això, ha recomanat als ciutadans que fossin desconfiats. Durant les festes de l’any passat es van comptabilitzar 5.519 estafes digitals. Les més habituals inclouen càrrecs bancaris desconeguts i fraus en compres per internet o a les xarxes socials.
Tendència creixent aquests darrers anys
Les estafes virtuals han mantingut una tendència creixent aquests darrers anys. El 2023 se’n van registrar 79.415, i el 2024 la xifra va arribar a 80.913. Enguany, fins al 30 de novembre, ja se n’han comptabilitzat 73.489.
Ciberestafes més habituals
Sales ha detallat que les ciberestafes més comunes eren les relacionades amb transaccions comercials per internet, incloent-hi inversions i compres i vendes, tant en pàgines web legítimes com en espais fraudulents. També hi ha fraus mitjançant les xarxes socials, on segons ell han proliferat anuncis enganyosos: “Una xarxa social és un lloc correcte, és un lloc lícit, però de vegades el que troben allà les víctimes són anuncis d’un producte concret, i aquest anunci és fraudulent.”
També són habituals els càrrecs bancaris a targetes, comptes corrents o mitjançant Bizum dels quals la víctima no té coneixement, i que poden representar el 60% del total. Així mateix, destaquen les suplantacions, com ara l’estafador de l’amor o l’estafa del CEO. Entre els fraus més habituals hi ha també el phishing, l’smishing o el vishing, és a dir, rebre un correu electrònic, un missatge o una trucada que acaba amb un engany i un càrrec bancari.
Perfil de les víctimes
Tot i que en aquests supòsits la gent gran és especialment vulnerable, en els fraus vinculats a compres en línia o per les xarxes socials els principals afectats són adults entre quaranta-sis anys i seixanta-quatre. Sales puntualitza que és un segment molt connectat i que té la capacitat econòmica de fer compres per internet.
Noves modalitats de frau
Sales ha posat en relleu nous mètodes d’engany que combinen tecnologia i engany. Fins ara, el delinqüent robava les credencials d’usuari i feia el càrrec a la targeta bancària de la víctima, però ara, amb el segon factor d’autenticació, es posen en contacte directament amb la víctima suplantant el banc per aconseguir el codi que permet de fer la transacció. A més, ha alertat sobre la integració creixent de la intel·ligència artificial en aquestes pràctiques: han proliferat els vídeos falsos amb personatges famosos que animen a fer inversions, o imatges falses d’entitats bancàries.
Consells de prevenció
Els Mossos recomanen de no comprar a partir d’enllaços rebuts per missatge o correu electrònic i accedir sempre directament a la web de l’empresa. També cal comprovar que la pàgina comenci per “https”, revisar la política de devolució i els contactes, i assegurar-se que l’adreça física sigui real. “De vegades, quan consultes on es troba, apareix un descampat”, ha afegit Sales.
A més, recomana d’utilitzar una targeta de pre-pagament i evitar compres fetes a través de xarxes wi-fi públiques o dispositius desconeguts.
Metodologia SANA i actuacions posteriors
Sales suggereix d’aplicar el mètode SANA (Stop, Atura’t, No, Ajuda) davant qualsevol missatge sospitós. “Això vol dir aturar-se davant l’emoció que genera el missatge sospitós, analitzar-lo amb desconfiança, no clicar ni pagar i demanar ajuda si cal”, ha explicat. A més, els usuaris poden demanar assessorament al banc i, en cas de dubte, posar-se en contacte amb els Mossos.
El cos fa campanyes de conscienciació mitjançant xerrades i presentacions en associacions i comerços. Sales recorda que si algú pensa que ha estat víctima d’una estafa, el primer que ha de fer és denunciar-ho perquè la policia pugui perseguir el delicte i disposar d’informació per aconsellar la ciutadania. També ha ressaltat la importància d’adjuntar captures de pantalla, comprovants de compra i informació bancària per ajudar la investigació.