Els vídeos i imatges que revelen l’abast i l’extensió dels atacs al Llevant

  • Les imatges per satèl·lit revelen dotzenes d'atacs en territori iranià · Teheran ha contraatacat amb almenys un bombardament contra bases nord-americanes a la regió

VilaWeb
Imatge per satèl·lit del complex de l'aiatol·là Ali Khamenei el febrer del 2025 (esquerra) i ahir (dreta) (fotografia: Google Earth/Airbus/The Washington Post).
28.02.2026 - 21:40
Actualització: 28.02.2026 - 23:33

The Washington Post · Imogen Piper, Meg Kelly, Jarrett Ley i Simon Ducroquet

Vídeos publicats a les xarxes i imatges per satèl·lit obtingudes per The Washington Post revelen l’abast i emplaçament geogràfic dels atacs aeris perpetrats pels Estats Units i Israel en territori iranià, incloent-hi el complex de Teheran on vivia el líder suprem del país, l’aiatol·là Ali Khamenei. Els mitjans de comunicació estatals iranians, per la seva banda, han informat d’explosions en ciutats de tot el país. Anit, Trump anuncià la mort de Khamenei, que encapçalava el país d’ençà del 1989, en l’atac.

Gràfic: John Muyskens, Mohamad El Chamaa, Simon Ducroquet/The Washington Post.

A tall de represàlia, l’Iran ha atacat almenys una instal·lació militar nord-americana a la regió, la base naval de la Cinquena Flota de la Marina dels Estats Units a Bahrain. Dotzenes d’avions de càrrega i proveïment nord-americans havien estat traslladats a unes altres bases de la regió aquestes darreres setmanes. Uns quants vídeos publicats a les xarxes mostren explosions als Emirats Àrabs Units (EAU) i Kuwait. Tots tres països, juntament amb Catar i Jordània, han activat els sistemes de defensa antiaèria per protegir-se dels atacs de l’artilleria iraniana. Anit, l’artilleria iraniana atacà l’aeroport de Dubai, que fou evacuat.

Ahir al matí, Trump declarà a The Washington Post que l’objectiu últim dels atacs era “la llibertat del poble iranià”. És previst que els atacs s’allarguin durant la resta del cap de setmana, pel cap baix, segons que explica un funcionari del govern nord-americà que accedeix a parlar amb The Washington Post a condició d’anonimat.

La xifra de víctimes civils en territori iranià continua sense ser clara, però les imatges de satèl·lit i els vídeos mostren danys significatius en zones civils.

Vídeos verificats per The Washington Post mostren columnes de fum que s’eleven al centre de Teheran, prop de la residència oficial de Khamenei, que també acull diversos edificis del govern. Les imatges, enregistrades en una concorreguda intersecció situada a uns vuit-cents metres del complex, mostren dues columnes de fum gris que s’eleven sobre l’edifici.

Les imatges per satèl·lit d’ahir revelen que uns quants edificis del complex han estat destruïts per l’atac, o bé greument malmesos. Els jardins, verds i frondosos fins fa poques hores, hi apareixen coberts de pols i runa.

Les columnes de fum s’alcen per tot Teheran, fins i tot en un vídeo filmat prop de la imponent Torre Saman, a l’est de la ciutat.

Un altre vídeo mostra una multitud que es concentra al voltant d’una escola per a nenes a la ciutat costanera de Minab, al sud del país, després d’un atac aeri. La runa cobreix el terra, on s’escampen fragments de vidre i restes de murs. Un costat de l’edifici, del qual emana una columna de fum, sembla haver-se esfondrat gairebé del tot.

63 estudiants, pel cap baix, van morir en l’atac, i 60 més van ser ferits, segons l’agència semioficial Mehr News Agency, que afegí que en el moment de l’atac hi havia uns 170 alumnes a l’escola. La xifra de morts no s’ha pogut verificar de manera independent.

“Som conscients de les informacions sobre danys a civils durant les operacions militars en curs”, digué ahir el capità de la Marina Tim Hawkins, portaveu del Comandament Central dels Estats Units. “La protecció dels civils és cabdal, i continuarem prenent totes les precaucions possibles per minimitzar el risc de danys no intencionats.”

Aquestes darreres setmanes, les autoritats iranianes han advertit que, en cas d’atac, Teheran consideraria les bases militars d’Israel i els Estats Units a la regió com a objectius legítims. A començament de febrer, el líder suprem de l’Iran digué que un hipotètic atac nord-americà contra l’Iran conduiria a una guerra regional.

L’Iran ha atacat, pel cap baix, una base nord-americana a la regió: la base naval a Al-Manama, a Bahrain. Un vídeo enregistrat de l’exterior de la base mostra una columna de fum negre dens que emana d’un dels edificis. “Això és veritablement increïble”, diu el peu del vídeo.

Un altre vídeo mostra el moment precís en què el dron iranià hi impacta. Dos vídeos més mostren una columna de fum negrós que emana de la base immediatament després de l’impacte. L’agència de notícies estatal de Bahrain informà ahir que l’atac destruí un centre de serveis de la base.

Un altre vídeo enregistrat després de les primeres explosions mostra un dron iranià, de tipus Shahed, que sobrevola la zona i es precipita contra l’edifici, en un impacte que genera una gran bola de foc que deixa pas a una columna de fum gris fosc. El dron impacta contra una estructura esfèrica que sembla ser un radom, una estructura comuna a les bases militars que sol emprar-se per protegir l’equipament electrònic. Un altre vídeo mostra un dron iranià que impacta contra una torra de Manama, la capital del país; no és clar si l’atac ha deixat morts.

No es té constància que els primers atacs de represàlies de l’Iran contra les instal·lacions militars dels Estats Units a la regió hagin deixat cap mort o ferit nord-americà, segons que explica un representant del govern dels EUA que accedeix a parlar amb The Washington per a tractar informació que encara no s’ha fet pública.

Fars, l’agència de notícies iraniana, informà ahir que l’artilleria iraniana havia atacat la base naval de Bahrain i més bases militars nord-americanes a la regió, incloent-hi la base aèria d’Al-Udeid de Catar; la base aèria d’Ali al-Salem, a Kuwait, i la base aèria d’Al-Dhafra, als EAU.

L’Iran també sembla haver atacat objectius no militars, com ara el Fairmont Palm, un hotel de luxe de Dubai. Un vídeo publicat ahir a les xarxes socials mostra un incendi que crema a les plantes baixes de l’hotel, del qual emanen grans columnes de fum.

Sammy Westfall, Tara Copp i Alex Horton, de Washington estant, i Mohamad El Chamaa, de Beirut estant, han contribuït en aquest article.

 

Recomanem

Fer-me'n subscriptor