16.12.2025 - 12:42
|
Actualització: 16.12.2025 - 13:48
El director general de Cultura de l’Aragó, Pedro Olloqui, ha carregat contra el director del MNAC per unes declaracions recents sobre les pintures murals de Sixena. L’ha acusat de “ridiculitzar” la proposta tècnica aragonesa, que proposa de fragmentar el conjunt en 72 peces per garantir-ne el trasllat “amb les màximes condicions de seguretat”. Olloqui ha defensat que aquest és el nombre de fragments “que van ser composts per les institucions catalanes per al seu muntatge als bastidors” i ha negat que l’operació pugui afectar les pintures originals: “En les unions entre fragments no hi ha restes de pintura original, sinó que són restitucions fetes durant el segle XX per les institucions catalanes.”
En una compareixença de premsa, el director general de Cultura de l’Aragó ha opinat que les valoracions del director del MNAC, Pepe Serra, van “en la línia de dificultar i de no facilitar el compliment de la sentència”, que ordena de tornar al monestir de Sixena les pintures murals que s’exhibeixen al museu català.
Olloqui ha retret al director del MNAC que reobrís el debat sobre la viabilitat del trasllat de les pintures murals i profanes, “quan aquesta qüestió ja va quedar resolta en la sentència i va ser objecte de debat en el procediment”. En aquest sentit, ha recordat que cinc pèrits proposats pel MNAC “van admetre que les pintures poden traslladar-se i restituir-se al monestir sense cap problema” i que Serra “els va acompanyar i era present al judici”.
El director general de Cultura considera que Serra fa “un qüestionament polític” del trasllat, perquè en l’àmbit tècnic i processal ja s’ha resolt i “només queda pendent de complir-se i d’executar-se”. A més, l’ha instat a “prendre nota de la sentència, traslladar-la al patronat del MNAC i començar decididament les actuacions que en permetin el retorn sense més dilació ni filibusterisme processal”.
Olloqui ha acusat Serra de “ridiculitzar” les proves aportades pel govern de l’Aragó sobre una “forta contaminació” entorn de les pintures murals i ha negat que manipulessin les fotografies on s’apreciaven algunes burilles entre els bastidors. “Ell parla d’una burilla, però no n’és una, en són cinc. El format de les fotos és original i no manipulable”, ha defensat.
També ha qüestionat que les institucions catalanes insinuïn que és impossible assegurar les peces pel seu valor. Olloqui ha defensat que sí que és possible assegurar-les i n’ha posat un exemple: “Si es van poder assegurar les Torres Bessones (de Nova York), per quin motiu no es poden assegurar les pintures murals de Sixena?”
El jutjat proposa una comissió tècnica per a acostar posicions
Olloqui ha assegurat que el jutjat d’Osca ha convocat les parts catalana i aragonesa a “dirimir la diferència entre els dos cronogrames per al trasllat mitjançant la possibilitat de constituir una comissió d’experts, tècnics o pèrits d’ambdues parts”. Això, segons ell, és “un toc d’atenció a les institucions catalanes” perquè tornin al diàleg i “respectin” la feina dels aragonesos.
A més, s’ha referit a la petició del jutjat al MNAC perquè presenti el plec de condicions, amb les prescripcions tècniques, que ha de regir el procés de licitació per a traslladar les pintures profanes. Olloqui ha denunciat una vegada més “l’obstaculització” de les institucions catalanes i ha demanat al patronat del MNAC, que es reunirà dijous, que actuï amb responsabilitat.