AMP.- Susana Díaz presentarà la seva candidatura a la Secretaria General del PSOE el dia 26 en un acte a Madrid

  • La presidenta de la Junta d'Andalusia i secretària general del PSOE-A, Susana Díaz, farà oficial la seva candidatura a les primàries a la Secretaria General del PSOE en un acte que se celebrarà a Madrid diumenge que ve dia 26 de març.

VilaWeb
12.03.2017 - 12:45

SEVILLA, 12 (EUROPA PRESS)

La presidenta de la Junta d’Andalusia i secretària general del PSOE-A, Susana Díaz, farà oficial la seva candidatura a les primàries a la Secretaria General del PSOE en un acte que se celebrarà a Madrid diumenge que ve dia 26 de març.

Així ho han informat aquest diumenge a Europa Press fonts socialistes, de manera que la líder del PSOE andalús es convertirà en la tercera persona que fa el pas a optar a aquestes primàries després de l’exlehendakari basc Patxi López i l’ex-secretari general del PSOE Pedro Sánchez.

D’aquesta manera, Susana Díaz anunciarà que es presentarà a les primàries un dia després que el PSOE debati la seva ponència política a Madrid, un fòrum que coordina el diputat basc Eduardo Madina.

La presidenta de la Junta d’Andalusia ha preferit fer un pas al capdavant una vegada que el partit tingui ja el projecte polític que portarà al 39 Congrés de juny, perquè, com ha vingut defensant, creu que primer són les polítiques i després les persones.

La ponència marc en el seu conjunt –el projecte polític, l’econòmic i l’estatutari– s’aprovarà en un Comitè Federal que celebrarà el partit a principis d’abril –l’1 o el 8 d’aquest mes– i en el qual també es posarà data a les primàries.

El gener passat, els socialistes van decidir que el congrés serà els dies 18 i 19 de juny, però falta tancar el dia en el qual estaran cridats a les urnes els militants per triar al seu proper secretari general.

En aquest Comitè Federal de principis d’abril arrencarà formalment el procés i es fixarà el calendari que –després de la recollida d’avals, la proclamació dels candidats i la campanya prèvia– desembocarà en la votació, en la qual podran participar els militants del PSOE i el PSC i els membres de les seves joventuts.

Fins ara, hi ha altres dos aspirants a aquestes primàries: l’ex-secretari general Pedro Sánchez i el diputat i exlehendakari Patxi López.

El també expresident del Congrés va ser el primer a anunciar la seva intenció de concórrer a aquesta carrera, el 15 de gener, un dia després que es fixés la data del Congrés, mentre que, per la seva banda, Sánchez ho va anunciar el 28 de gener a Dos Hermanas (Sevilla).

“Avui, a Dos Hermanas, en el cor del socialisme andalús i espanyol, us anuncio a tota la militància que seré el vostre candidat a la Secretaria General”, va proclamar en aquell moment Sánchez en el seu primer acte públic amb militants des que el Comitè Federal posés data al 39 Congrés del partit.

Precisament la notícia que Díaz presentarà la seva candidatura el dia 26 es coneix el mateix diumenge en el qual Pedro Sánchez protagonitza un acte en el Palau de Congressos de Cadis fixat per les 12.00 hores.

A més, coincideix amb un acte que Patxi López celebra a Getafe (Madrid) i quan acaben de conèixer-se les línies generals del document titulat ‘Més de 100 raons per unir al PSOE’, en el qual l’expresident del Govern basc llança un centenar de propostes per al debat de cara a les primàries que els socialistes celebraran el proper mes de maig per triar el seu secretari general.

DOS ANYS DESPRÉS DE LES ÚLTIMES AUTONÒMIQUES

A més, l’acte en el qual Susana Díaz oficialitzarà la seva candidatura serà un dia després de complir-se dos anys de les últimes eleccions autonòmiques andaluses, que es van celebrar el 25 de març de 2015.

En aquells comicis, la candidatura que liderava Susana Díaz al capdavant del PSOE-A es va alçar amb el triomf encara que sense majoria absoluta, en quedar-se amb 47 escons al Parlament andalús, per 33 que va aconseguir el PP-A; 15 Podem; 9 Cs i els cinc que va obtenir IULV-CA.

Díaz va ser investida presidenta uns mesos després, al juny, gràcies a un acord d’investidura que els socialistes van aconseguir amb Cs.

Era la primera vegada que Susana Díaz es presentava a les eleccions autonòmiques com a candidata a la presidència de la Junta, ja que en els anteriors comicis, celebrats al març de 2012, va anar José Antonio Griñán el cap de cartell dels socialistes andalusos i qui va ser reelegit president del Govern andalús després d’un acord de govern del PSOE-A amb IULV-CA.

D’aquesta manera, Susana Díaz va ser investida per primera vegada presidenta de la Junta al setembre de 2013 després de la dimissió de Griñán, i es va convertir en secretària general del PSOE-Al 23 de novembre de 2013 al Congrés Regional Extraordinari celebrat a Granada.

INCÒGNITA BUIDADA

Amb l’anunci de la presentació de la seva candidatura es buida la incògnita que durant els últims mesos havia romàs sobre si la secretària general de la federació andalusa del PSOE faria el pas d’optar a liderar el partit a nivell nacional.

El cap de setmana passat, Susana Díaz va protagonitzar a Sevilla el tradicional acte del PSOE-A per commemorar el Dia d’Andalusia, cita entorn de la qual van sorgir especulacions sobre si la presidenta de la Junta podria anunciar allà que optaria a la Secretaria General del PSOE.

En dies previs, la presidenta, en ser preguntada sobre aquest tema, havia assenyalat que ja parlarà “quan arribi el moment”.

A més, en ocasions anteriors havia defensat donar prioritat a dissenyar el projecte de partit que volen els socialistes abans de parlar de qui o quins el liderarien, i també va argumentar que ella estarà on vulguin els seus companys, “al cap o a la cua”.

TRAJECTÒRIA DE SUSANA DÍAZ

Susana Díaz Pacheco (Sevilla, 1974) és llicenciada en Dret per la Universitat de Sevilla i diplomada en Alta Direcció d’Institucions Socials per l’Institut Internacional San Telmo.

Abans de ser investida presidenta, Susana Díaz va ser consellera de la Presidència i Igualtat de la Junta en la IX Legislatura, entre juny de 2012 i setembre de 2013.

Al capdavant d’aquest departament va dirigir la tasca de coordinació de l’anterior Govern de coalició entre PSOE i IULV-CA.

Parlamentària andalusa per la circumscripció de Sevilla des de 2008, Díaz també ha estat senadora per designació de la Càmera autonòmica.

Durant la VIII Legislatura va exercir la presidència de la Comissió de Desenvolupament Estatutari, òrgan on va estar al capdavant de la portaveu del Grup Parlamentari Socialista.

Susana Díaz va ser diputada per Sevilla al Congrés entre 2004 i 2008, després d’haver desenvolupat anteriorment una àmplia experiència institucional en l’àmbit de l’Administració local.

Entre altres càrrecs, ha exercit els de regidor i delegada de Joventut i Ocupació a l’Ajuntament de Sevilla (1999-2003), així com de tinent d’alcalde de Recursos Humans i del Districte Triana-Los Remedios en la mateixa corporació (2003-2004).

Nascuda al barri sevillà de Triana, Díaz va iniciar la seva vocació política als 17 anys en les Joventuts Socialistes d’Andalusia, on va arribar a exercir el càrrec de secretària d’Organització.

També va ser la secretària general del PSOE de Sevilla (juliol 2012-novembre 2013), a més de coordinadora del Consell Territorial del PSOE d’Andalusia i membre de la seva Comissió Executiva Regional.

En aquesta formació política també ha assumit, entre altres responsabilitats, les de secretària d’Organització del PSOE d’Andalusia (2010-2012), secretària d’Organització del partit a Sevilla (2004-2010) i secretària de Moviments Socials de l’Executiva Regional.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor