13.03.2017 - 16:09
Creu que s’ha d'”inhabilitar” Rajoy si la llei és equànime, perquè incompleix amb el TC
BARCELONA, 13 (EUROPA PRESS)
L’expresident de la Generalitat Artur Mas ha afirmat aquest dilluns que ell i les dues exconselleres condemnades pel 9N, Joana Ortega i Irene Rigau, recorreran la sentència fins a les últimes instàncies –que augura que seran fins i tot les europees– perquè està “agafada amb fòrceps des de molts punts de vista”.
Mas ha convocat roda de premsa després de saber-se la sentència, que ha seguit des de la seu del partit, mentre que les conselleres Joana Ortega i Irene Rigau –també condemnades– l’han seguit des de les seves cases, abans d’anar al PDeCAT per a la convocatòria, a la qual també ha assistit el president del Govern, Carles Puigdemont, i dirigents del partit.
Mas ha dit que es reafirma en la seva actitud, igual que les dues exconselleres: “Tornaríem a fer exactament el mateix. No ens penedim de res”, i ha dit textualment que acata la decisió amb serenitat total però amb molta disconformitat.
Ha agraït el suport de tota la gent que també ha volgut que Catalunya “decideixi per si mateixa” i que ha encoratjat els tres acusats a seguir endavant.
El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha condemnat Mas a dos anys d’inhabilitació per desobeir el Tribunal Constitucional (TC) i a multa de 36.500 euros; Ortega, a any i nou mesos d’inhabilitació i a multa de 30.000 euros; Rigau, a any i sis mesos i a multa de 24.000 euros; i absol els tres de prevaricació.
Mas ha destacat que el mateix dia en què el TSJC els inhabilita per posar urnes el 9N, la primera ministra escocesa anuncia que a la tardor del 2018 volen un segon referèndum vinculant: “Brutal. És la comparació exactament del que és una democràcia de qualitat d’una democràcia de segon ordre, que és el que tenim a Espanya”.
“Això no acaba en l’Estat espanyol, que té la democràcia amputada; acaba a Estrasburg, en el cor d’Europa”, ha recalcat el també líder del PDeCAT, que no confia que el recurs davant el TS corregeixi la sentència, com creu que s’albirarà amb la sentència del judici al portaveu del partit al Congrés, Francesc Homs, també pel 9N.
També ha sostingut que la llei no és igual per a tots a Espanya perquè, si els han condemnat per desobeir el TC, hauria d’aplicar-se el mateix criteri al Govern central: “Si el Govern reiteradament incompleix sentències del TC, avui els seus membres, començant per Mariano Rajoy, haurien d’estar inhabilitats, i no els han tocat”.
Per a Mas, a Espanya es persegueix la gent per les seves idees, i assegura que l’Estat intenta combatre “per terra, mar i aire” tot el relatiu al procés sobiranista.
ORTEGA I RIGAU
Joana Ortega ha dit que sent indignació i profunda tristesa per la sentència, si bé ha dit que per sobre d’això hi ha un “sentiment d’orgull” per haver escoltat la gent, la qual cosa considera l’essència de la política.
“Jo no em sento condemnada”, i ha afegit que s’hauria sentit inhabilitada pel poble de Catalunya però no pel tribunal, a més de subratllar que es pot inhabilitar les persones però no les urnes.
Irene Rigau ha dit que la decisió mostra que la democràcia s’està “deconstruint”, perquè frena la carrera política de tres persones –inclosa la trajectòria emblemàtica de Mas, ha dit– que van complir el que demanaven els ciutadans, que era convocar una consulta.
“És una sentència que recau sobre nosaltres però que sabem que és escoltada, sentida i analitzada per milions de catalans”, ha manifestat Rigau, que ha assegurat que no es van sentir sols quan van anar a declarar per la consulta.