09.03.2017 - 18:20
Afirma que les clàusules contra la pobresa energètica a executar no són “clares i inequívoques”
BARCELONA, 9 (EUROPA PRESS)
El Tribunal Català de Contractes del Sector Públic ha anul·lat el contracte elèctric municipal de Barcelona, de 65 milions d’euros dividits en tres lots i amb una durada prevista de dos anys.
Petites i mitjanes empreses van presentar ofertes davant el nou contracte de subministrament elèctric –que incloïa clàusules contra la pobresa energètica–, ara anul·lat pel tribunal, que va acceptar a mitjan febrer mesures cautelars demanades per Endesa, companyia que, al costat de Gas Natural Fenosa, va recórrer el contracte i no va concórrer.
Fonts municipals han explicat a Europa Press que estan estudiant la resolució en els serveis tècnics i jurídics de l’Ajuntament, després que el regidor Presidència i Energia, Eloi Badia, anunciés davant les cautelars que el consistori negociaria un conveni pont per si no podia resoldre’s el contracte a temps, ja que l’actual venç el 25 de març.
La resolució posa fi a la via administrativa, encara que permet que l’Ajuntament recorri en el termini de dos mesos davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC).
El tribunal ha al·legat que les clàusules contra la pobresa energètica que vol promoure el consistori i, per tant, el benefici social que se cerca, “no es produeix en el si del subministrament energètic en els locals de l’administració, ni directament per l’acte de subministrar electricitat als locals de l’Ajuntament”.
Fonts d’Endesa consultades per Europa Press han considerat que la decisió del tribunal de la Generalitat constata que els arguments del seu recurs eren adequats.
OBJECTIU “LLOABLE”
El text explica que, perquè l’atenció i reducció de la pobresa energètica es pogués acceptar com a objecte del contracte, s’hauria de donar algun d’aquests dos condicionants: que sigui una prestació clarament diferenciable i que, per tant, es pugui licitar per separat; o que la finalitat social que es vol promoure o fomentar es provoqui “intrínsecament” amb la sola prestació del subministrament elèctric.
“Aquest Tribunal no pot desconèixer el lloable i encomiable objectiu, les bones intencions de l’Ajuntament i la imperiosa urgència en la cerca de mesures per contribuir a reduir i remeiar la pobresa energètica latent en el cas examinat”, ha expressat, encara que ha insistit que les condicions d’execució del contracte no estan vinculades a fi del contracte.
A més, assegura que aquesta clàusula no defineix les obligacions a executar per part del contractista de forma “clara i inequívoca”, ja que no concreta les exactes obligacions a les quals se’ls obliga per l’adjudicació del contracte, per la qual cosa perjudica totes les licitadores potencials.
El tribunal també ha assegurat que la definició que es fa de l’objecte del contracte és “controvertida”, i ha observat que no s’adequa a l’article 9 del Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic (TRLCSP), que defineix els contractes de subministrament, de conformitat amb l’article de la Directiva 2014/24/UE.
Així mateix, segons la resolució, el consistori tampoc pot amparar-se en el projecte de Llei de contractes del sector públic que actualment s’està debatent en les Corts Generals, ja que aquest text pot ser objecte de diverses esmenes i, per tant, encara no té efecte jurídic.