AMP.- El Port de Barcelona va guanyar 33,2 milions el 2016, un 16% menys per extraordinaris

  • Va obtenir rècord de passatgers, contenidors de comerç exterior i vehicles

VilaWeb
31.01.2017 - 13:07

Va obtenir rècord de passatgers, contenidors de comerç exterior i vehicles

BARCELONA, 31 (EUROPA PRESS)

El Port de Barcelona va tancar el 2016 amb un benefici provisional de 33,2 milions d’euros, un 16% menys en comparació de l’any anterior a causa que l’exercici 2015 va estar marcat en positiu per beneficis extraordinaris derivats de la venda de les participacions del port en CPL i en Marina Barcelona 92.

Així ho han explicat aquest dimarts en roda de premsa de balanç de resultats el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, i el director general, José Alberto Carbonell, que han afegit que l’import del volum de negoci es va mantenir estable en els 155,3 milions d’euros malgrat la reducció feta per l’enclavament portuari de les taxes aplicades a les concessions, fruit de la nova valoració de terrenys.

A més, el deute amb el Banc Europeu d’Inversions (BEI) s’ha situat en els 303,9 milions, un 13% menys, després de la cancel·lació anticipada de 20,8 milions, i el flux de caixa va arribar als 86,2 milions, un 17% més.

135 MILIONS D’INVERSIÓ PER AL 2017

L’any passat es van executar inversions per valor de 25,9 milions d’euros que es van destinar a obres relacionades amb els accessos ferroviaris, actuacions al Moll Prat, l’ampliació de la terminal ferroviària de la dàrsena Sud, el nou accés viari i ferroviari al Moll Álvarez de la Campa i la nova fàbrica de geli de les instal·lacions pesqueres, entre d’altres.

Amb vista a aquest 2017, hi ha pressupostats 135 milions d’euros per als nous accessos ferroviaris, la remodelació de l’àrea pesquera, la terminal intermodal de moviment de precargues, l’obra civil per al nou ‘shiplift’ del Moll Catalunya, la rehabilitació de l’edifici del Portal de la Pau, l’ampliació del Moll Adossat, actuacions a la zona dels creuers per a la urbanització de la terminal E i l’ampliació de la terminal ferroviària del Moll Príncep d’Espanya.

A tot això s’hi sumen inversions privades, com les que s’executaran a la terminal ICL, Marina Barcelona 92, Marina Vela i la terminal E del grup Carnival.

ANY RÈCORD

Cambra ha destacat que, per primer cop, les instal·lacions portuàries han assolit un rècord de contenidors en comerç exterior, vehicles i passatgers: “Hem assolit dades històriques”.

En concret, el volum de càrrega de contenidors de comerç exterior es va situar en 1.202.007 TEU –unitat equivalent a un contenidor de 20 peus–, els vehicles en 916.834 unitats i els passatgers, entre ferris i creuers, en 3.958.960 viatgers.

En total, el Port de Barcelona ha gestionat un trànsit de 48,6 milions tones, un 3,4% més, i els contenidors han superat els 2,2 milions de TEU, fet que suposa un creixement del 14,5% i el més elevat de l’última dècada.

Els contenidors d’exportació han crescut un 3,8%, fins a 683.527 TEU, mentre que els d’importació s’han situat en 518.480 TEU, un 8,7% més; la càrrega de cabotatge amb les illes Balears i les Canàries ha repuntat un 10%, fins a 124.455 TEU, i els contenidors de transbord han crescut un 47%, amb 431.750 TEU.

LA “PREPONDERÀNCIA” DE LA XINA

Carbonell ha destacat que l’Àsia és l’origen del 77% de les importacions i la receptora del 43% de les exportacions que surten del Port de Barcelona, i la Xina té la “preponderància” amb 228.018 TEU, un 13% més, i una quota del 42% en contenidors plens d’importació, i malgrat que en els d’exportació la distribució geogràfica està més repartida, el país xinès es manté com a líder amb 80.240 TEU, un 5% més, i una quota del 10%.

Pel que fa a la càrrega rodada, el port ha encaminat més de 370.500 UTI, un 2,9% més, cosa que inclou els intercanvis amb les illes (235.400 UTI, un 7,4% més) i el trànsit ‘short sea shipping’, amb més de 135.000 UTI a Itàlia i el nord d’Àfrica.

Els granels líquids van caure un 5%, fins a 11,4 milions de tones, malgrat que el gasoil va créixer un 16,4% (2,7 milions de tones), i els sòlids a granel es van mantenir estables amb 4,4 milions de tones.

Pel que fa a vehicles, el rècord de 916.834 unitats suposa un creixement del 4%, i 778.109 automòbils són de comerç exterior: 465.000 unitats d’exportació (+3%) i 206.000 d’importació (+20%).

2,68 MILIONS DE CREUERISTES

Els passatgers han registrat màxims històrics amb 3.958.960 viatgers, un 6,7% més, i d’ells 1,27 milions són usuaris de ferris amb les Balears, Itàlia i el nord d’Àfrica (+9%) i els creueristes han sumat 2,68 milions, un 5,6% més.

Els viatgers que inicien i finalitzen el creuer a la capital catalana representen un 58% del total i van créixer un 14% l’any passat, mentre que els passatgers d’escala han caigut un 4%.

Cambra ha presentat una actualització de l’estudi d’impacte econòmic de l’activitat de creuers del Port de Barcelona, elaborat per la Universitat de Barcelona (UB), i la despesa total dels creueristes a Barcelona se situa en 875 milions d’euros, generen un VAB de 457 milions i l’activitat de creuers crea 7.518 llocs de treball i unes rendes d’ocupació de 219 milions.

Preguntat sobre la taxa turística, ha demanat que no tingui un impacte negatiu en una activitat que aporta tant en l’economia catalana: “És un tema delicat i hi ha inquietud perquè no ens consta que a d’altres ciutats hi hagi taxes turístiques que afectin els creuers. És un precedent”.

La taxa turística gravava fins ara l’activitat d’escala que l’embarcació superava les 12 hores, però ara a la Llei de pressupostos de la Generalitat també preveu un gravamen per a escales inferiors: “Aquesta activitat de quatre o cinc hores a la ciutat es pot produir de més formes més enllà dels viatgers que arriben en creuer i s’estan fixant en els creueristes”.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor