Amnistia Internacional denuncia execucions extrajudicials contra la població drusa a Síria

  • L’organització alerta que les forces governamentals sirianes són responsables de vulneracions greus de drets a As-Suwayda

VilaWeb
02.09.2025 - 16:00
Actualització: 02.09.2025 - 18:09

Amnistia Internacional ha denunciat que hi ha proves que apunten que les forces governamentals sirianes han comès execucions extrajudicials contra la població drusa a As-Suwayda, ciutat colpida per una violència sectària extrema el mes de juliol passat.

L’organització ha documentat indicis que les forces sirianes i altres grups vinculats a les autoritats són responsables d’aquestes accions. Entre les proves, hi ha enregistraments on es veuen militars uniformats executant homes desarmats en espais públics com places, escoles i hospitals.

El 31 de juliol, el ministeri de Justícia sirià va crear una comissió per a investigar possibles violacions comeses a As-Suwayda i portar-ne els responsables davant els tribunals. Tanmateix, fins ara tots els implicats continuen impunes. “El govern sirià ha de portar-los davant la justícia”, ha reclamat Amnistia en un comunicat. “Quan les forces governamentals maten algú deliberadament o són còmplices d’aquests actes, parlem d’execució extrajudicial, que és un delicte en el marc del dret internacional. El govern sirià ha d’investigar aquests casos de manera ràpida, eficient i independent”, ha dit Diana Semaan, investigadora d’Amnistia per a Síria.

Segons l’organització, “les horribles violacions dels drets humans en aquesta zona són un recordatori més de les conseqüències mortals de la impunitat amb què es cometen aquests actes sectaris. També ha advertit que aquesta violència contra la comunitat drusa deixa una altra minoria devastada i provoca conats de violència que minen la confiança en el govern.

A mitjan juliol, les autoritats sirianes van confirmar un alto-el-foc a As-Suwayda i el desplegament de forces de seguretat per a preservar-lo. Els combats, que enfrontaren beduïns afins a Damasc i milícies druses, van causar uns set-cents morts, entre els quals gairebé dos-cents cinquanta civils.

D’altra banda, Amnistia ha alertat que també té testimonis que apunten a segrestos comesos entre el 17 i el 19 de juliol per grups armats drusos i beduïns. Les autoritats, però, no han donat informació sobre aquests fets.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor