21.09.2025 - 09:37
|
Actualització: 21.09.2025 - 22:26
La proporció d’alumnes amb necessitats educatives especials (NEE) ha passat d’un 18,6% a un 36,6% entre el 2022 i el 2025. El doble en només tres anys. I el nombre d’alumnes amb NEE de suport educatiu ha crescut d’un 31% en només tres anys. Això vol dir que actualment, a primària i secundària, hi ha 228.461 alumnes que necessiten algun suport específic. El curs 2019-2020, aquesta xifra era del 16,5%, el curs 2022-2023 ja era del 25% i fa dos cursos, el 2023-2024, va passar al 31,6%, segons dades del Departament d’Educació que ha recopilat RAC1.
D’aquest total d’alumnes amb NEE, 6 de cada 10 tenen situacions socioeconòmiques o culturals complicades. Representen un 62,3% dels casos, i aquesta categoria ha crescut després de la implantació de nous criteris de detecció. Només en el cas de la primària, els alumnes identificats amb entorns desfavorits han augmentat d’un 276% d’ençà del 2020, i ja són més de 135.000, un 30% del total d’alumnes de primària. Segons fonts del departament, aquest augment tan marcat es deu al canvi de criteri aplicat a partir del 2021, quan va entrar en vigor un nou decret d’admissió d’alumnes. El nou sistema ha permès de tenir una fotografia molt més fidel de la realitat social a les escoles catalanes.
Quant a la resta de tipologies, un 13% dels alumnes amb NEE són nouvinguts, el 5,3% a primària; un 12,5% (3% a primària) tenen trastorns que afecten l’aprenentatge, com ara trastorn de dèficit d’atenció (TDA), dislèxia o hiperactivitat. A més, un 4,4% dels casos corresponen a alumnes amb trastorns de l’espectre autista (TEA). Això vol dir que, de cada cent alumnes, set tenen algun trastorn reconegut i dos tenen un diagnòstic d’autisme. En només cinc anys, els casos d’alumnes amb TEA han augmentat d’un 94,5% a la primària. Els alumnes de primària amb altes capacitats intel·lectuals (ACI) han baixat de 1.344 a 1.272.
Aquest augment es produeix en un context de lleugera davallada de la població escolar. Entre el 2022 i el 2025, el nombre total d’alumnes a primària i secundària ha disminuït d’un 1,6%, però, alhora, els alumnes amb NEE han augmentat d’un 34%. Això implica que les necessitats augmenten encara que hi hagi menys nens a les aules.
Distribució territorial i per centres
La distribució territorial d’aquests casos també demostra grans diferències. Hi ha comarques on gairebé la meitat de l’alumnat necessita suport. És el cas del Baix Empordà, que encapçala el rànquing amb un 48% d’alumnes amb NEE, quan el 2023 no arribaven al 36%. El segueixen el Segrià (47,7%) i la Selva (46,8%). Això significa que, en alguns punts del territori, gairebé un alumne de cada dos presenta una situació que requereix atenció específica. L’Alta Ribagorça ha passat del primer lloc al dotzè, i al Baix Ebre s’ha multiplicat la proporció per dos, amb un augment del 19,9% al 39,7% d’alumnat amb necessitats educatives especials en dos anys.
Quant a la distribució per tipologia de centre, el gruix de l’augment s’ha absorbit a l’escola pública. De cada deu nous alumnes amb NEE, gairebé vuit van a parar a escoles públiques i només dos a centres concertats o privats. Això no vol dir que la privada no hagi crescut en nombre d’alumnes amb NEE, però l’augment ha estat molt més suau. En canvi, als centres públics, el creixement ha estat d’un 13% en només tres cursos.