Els alumnes catalans de sisè de primària i quart d’ESO parlen millor el castellà que no el català

  • Hi ha més estudiants amb assoliment excel·lent en llengua castellana i més suspesos en llengua catalana

VilaWeb
07.10.2025 - 14:15
Actualització: 07.10.2025 - 17:32

Les proves d’expressió oral del curs 2024-2025 indiquen que els alumnes de sisè de primària i de quart d’ESO de Catalunya obtenen, lleugerament, millors resultats d’expressió oral en castellà que no pas en català.

Les proves, realitzades el mes de maig a més de 3.000 centres educatius i que s’han fet públiques avui, van avaluar aspectes com el lèxic, la fonètica, la morfosintaxi, la fluïdesa i la cohesió, a través de preguntes individuals i interaccions en parelles.

Millors percentatges en castellà

En llengua castellana, tant a sisè de primària com a quart d’ESO, el 82 % de l’alumnat utilitza un lèxic adequat i variat. A sisè, un 81 % realitza oracions amb força complements; el 85,8 % vocalitza bé tots els sons específics de la llengua castellana; i el 81,4 % té un ritme i entonació adequada. L’alumnat que no assoleix algun dels elements de la prova no supera l’1,5 %.

A quart d’ESO, el 87,7 % vocalitza clarament i pronuncia bé els sons específics; i el 82,2 % parla amb fluïdesa i de forma entenedora. En aquest cas, el percentatge més gran d’alumnes que no assoleix algun element de la prova (llenguatge no verbal) és del 2,2 %.

Les dades en català

Perl que fa al català, a sisè de primària, el nivell notable és el més freqüent en tots els elements analitzats, i en cinc dels vuit aspectes un 35 % de l’alumnat arriba a l’excel·lència. Els resultats mostren que un 67 % utilitza expressions i vocabulari variats, un 68,6 % construeix correctament les oracions, un 71,2 % pronuncia adequadament els sons específics de la llengua catalana i un 74,6 % manté un ritme i una entonació correctes. L’alumnat que no assoleix algun dels elements de la prova és minoritari, i no supera el 3,4 %, principalment en l’àmbit lèxic.

A quart d’ESO, la majoria d’alumnes se situa en el nivell notable, amb una proporció equilibrada entre assoliments notables i excel·lents en aspectes com la fonètica i la fluïdesa. El 69,5 % dels estudiants utilitza un lèxic variat i especialitzat, el 72,8 % construeix oracions amb força complements, el 73,9 % vocalitza correctament i el 75,7 % és capaç d’elaborar discursos fluids i clars. El percentatge d’alumnes que no assoleix algun element de la prova és reduït (4,8 %), sobretot en l’àmbit del lèxic.

Valoració de la consellera d’Educació

La consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, ha valorat positivament les dades, remarcant que confirmen “unes bases sòlides sobre les quals podem treballar”. “Sabem que hi ha marge de millora i les dades no signifiquen que ens hàgim de conformar, però sí que demostren que el sistema educatiu català té potencial i resultats positius”, ha dit.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor