Ja no es tracta d’Endavant o Poble Lliure: la setmana que ha trencat el mirall de la CUP

  • La dimissió de Laia Estrada treu a la superfície les tensions per possibles intents d'absorbir la CUP dins una confluència sobiranista

VilaWeb
Laia Estrada durant un acte de campanya celebrat a Olot. (Fotografia: Siu Wu)
25.07.2025 - 21:40
Actualització: 25.07.2025 - 21:44

La dimissió de Laia Estrada com a diputada al Parlament de Catalunya, que VilaWeb va avançar en exclusiva, clou una setmana que ha trencat el mirall de la CUP. Les diferències internes sobre el futur de la candidatura s’han fet públiques en un moment en què, finalitzat l’anomenat Procés de Garbí, els anticapitalistes es troben en una cruïlla decisiva.

Laia Estrada, cap de llista de la CUP, diputada al parlament i militant d’Endavant, va presentar la dimissió llegint una llarga carta. La mesa nacional que havia estat convocada dissabte a Vallgorguina (Vallès Oriental) va intentar que la dimissió no es conegués per poder anunciar el relleu al setembre, però la difusió de la notícia per VilaWeb va fer-ho impossible.

En la carta, Estrada no fa referències personals a ningú, però adverteix d’un intent d’acostament d’alguns membres de la CUP al projecte de confluència que fa temps que impulsen alguns sectors d’ERC i els Comuns amb els federalistes dits sobiranistes.

En el text, és especialment significatiu que, fent referència al conflicte entre els dos principals partits de la CUP, que tradicionalment ha estat font de tensió, Estrada afirma clarament que no hi ha una batalla ni diferències entre Endavant i Poble Lliure, sinó que el conflicte és sobre la preservació de la CUP com un espai de l’esquerra independentista o la seva absorció dins una hipotètica confluència de partits sobiranistes.

El Procés de Garbí, acabat fa poc, deixa ben clara la posició oficial de la CUP, rotundament contrària a aquest tipus de confluències que porten aparellat un acostament inevitable al PSOE. En aquest sentit, el secretariat nacional no va considerar alarmants les queixes, tenint en compte que era una decisió debatuda fa mesos i descartada. Però, segons diverses fonts consultades per VilaWeb, l’actuació del secretariat nacional no ha estat ben acollida per una part de l’organització que considera que hauria d’haver resolt el conflicte latent dins el grup parlamentari, conflicte que ara ha esclatat.

Les mateixes fonts afirmen que bona part de la crisi pot tenir com a rerefons el diferent nivell de preocupació que han mostrat sobre aquest tema Estrada i altres membres de la candidatura i el secretariat nacional.

El nom de la diputada Laure Vega és el més recurrent quan es pregunta qui podria representar aquest acostament als partits sobiranistes.

Vega, que tal com va avançar el diari Ara i va confirmar el partit, ja no és militant d’Endavant, va negar ahir en públic haver participat en cap reunió destinada a bastir un front d’esquerres amb la participació de persones com Joan Tardà, David Fernàndez o Xavier Domènech. Els implicats també ho han negat i les fonts consultades per VilaWeb hi coincideixen. Vega va fer un piulet en què deia: “Com a representant de la CUP sempre treballo d’acord amb la meva organització. No he assistit mai a cap reunió d’aquest tipus.”

Tot i això, la Forja, organització vinculada a Poble Lliure, va fer abans-d’ahir un fil de piulets, que després va esborrar, en què acusava directament Laure Vega d’utilitzar la “seva posició institucional per prioritzar una agenda pròpia, acostant-se cada cop més a l’esquerra espanyola i espanyolista, allunyant-se dels principis independentistes fundacionals”.

 

Recomanem

Fer-me'n subscriptor