01.10.2008 - 12:15
Un any més, i ja en van tretze, “la Flama del Correllengua recorre les diferents poblacions de les nostres comarques, amb la Flama que simbolitza l’estima pel valencià i la plena voluntat de normalitzar-lo en tots els àmbits de la vida”, segons explica Antoni Royo, delegat a Castelló d’Acció Cultural del País Valencià, l’entitat organitzadora. Enguany el Correllenguia se centra molt en la figura de Jaume I, en els 800 anys del seu naixement.Després de les cercaviles celebrades diumenge a la Salzedella –que s’incorporava per primera vegada a aquesta celebració– i Sant Mateu, amb la lectura pública del Manifest en les seues places majors respectives, dilluns li va arribar el torn a Vinaròs, on la Flama de la Llengua va visitar els col.legis Divina Providència, Manuel Foguet, Sant Sebastià i Assumpció, en tots els quals es va llegir el Manifest Infantil del Correllengua 2008, centrat sobretot en la figura de Jaume I i en els 800 anys del seu naixement. No serà, però, aquesta, l’única aparició del Correllengua a la capital del Baix Maestrat, perquè el mateix 9 d’Octubre, dins del concert del grup Al Tall i el cantant Tomeu Penya –a les 21 hores, a la plaça de les Corts Valencianes—es llegirà públicament el Manifest del Correllengua 2008.
Ahir la Flama va visitar les escoles de Torreblanca, mentre que avui recorre l’escola de la Pobla Tornesa, la de Benlloc (10:30) i l’escola (11:30) i l’Institut (12:15) de Vall d’Alba. Mentrestant, Royo va presentar ahir en roda de premsa la resta de l’itinerari de la Flama per les nostres comarques. Demà serà als col.legis El Palmeral i Santa Àgueda, així com l’IES Violant de Casalduch, de Benicàssim, i també a Orpesa, a les 15:15, al col.legi Degà Martí. També demà, a Almassora, a les 11 hores, quan una representació de les escoles Germans Ochando, Cardenal Cisneros, Ambaixador Beltran, Errando Vilar i Virtual, i dels instituts Àlvar Falomir i la Vila-Roja anirà al Casal de Festes, on tindrà lloc la lectura del Manifest. I a Nules: a les 9:15, Pius XII, 11, Lope de Vega, 15: 45, Jaume I i 16:30, Cervantes.
Divendres serà el dia de Castelló: Al matí, tres columnes recorreran les diferents escoles: Primera columna: 9’15, Lluís Revest, 9:30, Sanchis Yago, 10, Bisbe Climent, 10:30 Herrero, 11 Censal, 11:30, Isidor Andrés, 11.45, per primera vegada al Col.legi N. 32, carrer Riu Adra. Segona columna: 9:20, Soler i Godes, 10, Pintor Castell, 10:20, per primeravegada al Blasco Ibàñez, 10’30, Bernat Artola, 11 Jaume I i 11:30, Vicent Artero. Tercera columna: 9’30, Exèrcit, 10, Gregal, 10:30, NOU Manel Garcia Grau, 11 Sant Agustí i 11:30, Isabel Ferrer. I al Grau, a les 15:30, L’Illa, 16 La Marina i 16.30 Elcano. Els col.legis Carles Salvador i Gaetà Huguet ho faran pel seu compte, amb el material i la Flama d’Acció.
A la vesprada, a les 19 hores, instituts Sos Baynat i Penyagolosa. A les 19:30, des de l’IES Sos Baynat, alumnes del Sos Baynat i el Penyagolosa duran la Flama fins la Biblioteca de Rafalafena, on l’agafa AMPA Lluís Revest, fins Muralla, on l’agafa AMPA Sanchis Yago, fins cantó M. Agustina, on l’agafa La Lluna, davant subdelegació, on l’agafa AMPA de Bisbe Climent, la du fins la porta de la Sang, on l’agafa AMPA Isabel Ferrer, fins cantó del carrer Major, on l’agafa el Centre Excursionista fins la Casa dels Caragols, on l’agafa IdPV, fins Ruiz Vila, on l’agafa CCOO, fins cantó Sanchis Abella, on l’agafa EU, fins cantó amb Bisbe Climent, on l’agafa el Centre Cultural Valencià La Nau, fins el cantó de Campoamor, on l’agafa el BLOC, fins la plaça de la Pau, on l’agafa Censal, fins el Casino, on l’agafa el Sindicat de Treballadores i Treballadors de l’Ensenyament- Intersindical Valenciana, fins el cantó del carrer Enmig, on l’agafa Esquerra, fins el cantó amb el carrer d’Amunt, on l’agafa el PSOE, fins l’antiga Telefònica, on l’agafen els alumnes del Ribalta, fins l’estàtua, on hi haurà les ofrenes a Jaume I. Al llarg del trajecte, actuació del grup de dimonis Botafocs. A l’estàtua, actuació de la Colla de Dolçainers i Tabaleters de Castelló. Llegirà el Manifest l’històric nacionalista Albert Sànchez Pantoja. Al mateix temps, a Vila-real, a les 20 hores, al Casal Jaume I, actuació de Pau Alabajos, lectura del Manifest i sopar de paiporta.