Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dimecres  11.06.2008  06:00

Air Berlin es compromet a fomentar el català als avions

No anuncia cap mesura concreta però modifica la seva agressivitat contra la llengua

Men?ame
 

Air Berlin es reunirà amb la Direcció general de Política Lingüística del govern balear per acordar mesures que potenciïn el català en les relacions de la companyia. Aquest és el compromís adoptat pel director d'Air Berlin a Espanya i Portugal, Álvaro Middelmann, que s'ha reunit avui amb el president balear, Francesc Antich. Tots dos han volgut tancar, amb aquesta reunió, la polèmica sorgida arran de l'editorial (pdf) del president de la companyia, Joachin Hunold, en què menyspreava el català.

Middelmann ha dit que 'algun dia' es farà servir el català als avions d'Air Berlin però que és 'complicat i difícil' establir una data concreta. Segons Middelmann, l'editorial del seu president no tenia intenció d'ofendre i ha dit la companyia té un respecte absolut per la cultura balear.

D'una altra banda, Francesc Antich ha dit que la relació amb la companyia és molt bona i que tenen intenció de continuar col·laborant-hi estretament. En aquest context, el president de les Illes ha explicat que la reunió entre Política Lingüística i Air Berlin anirà encaminada perquè la companyia aèria 'pugui ajudar el govern en la seva tasca de normalització lingüística'.

Middlemann també es reuneix amb l'OCB

L'Obra Cultural Balear (OCB) també s'ha reunit amb Álvaro Middlemann, en aquest cas per parlar de la campanya que va engegar l'entitat quan es va conèixer l'editorial contrari al català del president d'Air Berlin. Una reunió en què hi ha hagut un acostament de posicions, segons l'OCB.

Middlemann s'ha compromès a informar de manera objectiva sobre la realitat lingüística i cultural de les Illes a la revista de la companyia, i així pal·liar la mala imatge provocada per la publicació de l'editorial. A més a més, els representants de l'OCB han demanat a Middlemann que l'empresa no només respecti el català sinó que el faci servir de manera habitual.

Fa una setmana, l'OCB va començar una campanya per demanar que la companyia aèria rectifiqués. A partir d'ara, però, l'entitat continuarà atenta fins que Air Berlin 'no manifesti una actitud positiva cap a la llengua catalana'.

L'abast de la polèmica

La polèmica desfermada per l'editorial d'Air Berlin contra el català també ha arribat a Alemanya: diaris i webs alemanyes en parlen, bo i destacant el boicot obert contra l'empresa alemanya i l'ús de l'esvàstica, en senyal de protesta, al logo manipulat d'Air Berlín. L'edició alemanya del Financial Times va publicar fins i tot el títol del seu article en català, amb un expressiu i irònic Benvingut, senyor Hunold!. El subtítol del rotatiu econòmic era encara més clar: 'Els catalans sulfurats perquè a la revista de l'aerolínia el cap d'Air Berlin fa broma amb la seua llengua. Primeres crides al boicot.'

Tous ja sabia, des de mitjan maig, que la carta que havia enviat a totes les aerolínies que treballen amb les Illes no havia estat gaire ben rebuda per Air Berlin, i per això s'hi va posar en contacte. Va parlar, doncs, amb Middelmann, que també és president de Foment del Turisme de Mallorca, però la companyia no va avenir-se, llavors, a raons.

Tous recorda que, per llei, el govern ha d'impulsar el català en tots els àmbits socials, i és per això que va enviar aquesta carta a Air Berlin i a la resta d'aerolínies: 'Em poso en contacte amb vostè per manifestar-li l'interès que té el govern de les Illes Balears a garantir l'ús adequat de les llengües cooficials de l'arxipèlag en les comunicacions que la seva companyia estableix amb els ciutadans que l'escullen per als seus desplaçaments.'

Segona carta

El secretari de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya, Bernat Joan, va manifestar que donava suport a Tous i que enviaria una carta a Hunold: 'Funcionar normalment en català no és anar contra ningú, sinó fer allò que és normal en qualsevol comunitat humana. A Stuttgart o a Frankfurt el funcionament en alemany té el mateix sentit que el funcionament en català a Mallorca o a Barcelona.'

Al seu bloc personal, hi va escriure: 'No va enlloc, a l'Europa de principi del segle XXI, la posició tancada i surrealista d'Air Berlin. Europa es construeix entre tots (i dins tots, hi entram els catalans, naturalment). Air Berlin opera, ara mateix, a mitja dotzena d'aeroports situats a llocs on el català és llengua oficial. No li diu res, aquesta dada, a Herr Hunold?'

Air-Europa, American Airlines, Clickair, esayJet, Ryanair, Spanair i Vueling són aerolínies que fan servir el català amb normalitat.

Men?ame