Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Divendres  09.05.2008  06:00

ArcLogi, de la distribuïdora l'Arc de Berà, una aposta per la logística

Ha inaugurat a Gualba una nau automatitzada per a donar servei de custòdia i gestió d'estoc de llibres a les editorials

Men?ame
 

Fa dos anys l'Arc de Berà (amb una participació del 33%) i divuit accionistes més van constituir ArcLogi, una empresa de logística dedicada a la prestació de serveis especialitzats per al sector del llibre, sobretot de custòdia i de gestió d'estocs. Ara ArcLogi ha inaugurat a Gualba una nau automatitzada, de 3.200 metres quadrats, amb capacitat per a més de sis milions de llibres. La nau ha costat 4.300.000 euros, i l'ICIC n'ha aportats 600.000 amb una subvenció reintegrable.

Una empresa de futur

La logística (distribució i emmagatzematge) és un dels aspectes del sector del llibre que més es transformarà aquestes dècades vinents. L'Arc de Berà, una distribuïdora històrica de llibres en català, ha volgut prendre posicions en aquest domini per compensar la crisi que ha sofert aquests últims anys, ocasionada per la concentració editorial catalana (la creació del Grup 62 i de la seva distribuïdora Àgora). Així ho va avançar a VilaWeb Joaquim Ensesa, director general, el gener d'enguany.

El secretari de Cultura, Eduard Voltas, ha assistit a la inauguració de la nau. Voltas ha assegurat que el Departament de Cultura de la Generalitat havia volgut donar suport a aquest projecte perquè era conscient que els processos de concentració editorial havien sacsejat l'Arc de Berà, 'una empresa estratègica per al sector del llibre català'. Segons Voltas, el sector necessita els serveis d'ArcLogi i els notarà. 'Hem de contribuir a la viabilitat de l'empresa, perquè l'editor petit i mitjà ha de tenir garantida la distribució dels seus títols, feina que avui fa possible l'Arc de Berà.' Actualment l'Arc de Berà distribueix uns 140 segells, sobretot d'editorials petites.

Joaquim Ensesa ha explicat que ArcLogi prestaria servei a tota editorial que li'n sol·licités, no solament a les que l'Arc de Berà distribueix. L'organització d'ArcLogi també permet a les editorials de gestionar directament els moviments dels llibres que hi tenen custodiats via internet. Alguns dels primers clients són segells com Cossetània, Gustau Gili, Cromosoma i una vintena més (algun segell del Grup 62). Segons Ensesa, com més va més, les editorials necessitaran externalitzar l'emmagatzematge dels seus llibres: 'Els catàlegs de les editorials cada vegada són més llargs, i nosaltres sols movem unes 1.400 novetats l'any. Hi ha llibres que no es venen bé i que es converteixen en grans embalums que destorben. A més, externalitzant aquest servei les empreses guanyen agilitat i eficàcia.'

En aquests termes s'ha explicat el gerent de Cossetània, Jordi Farré: 'Nosaltres ara tenim un catàleg de sis-cents títols, i va arribar un moment que no hi cabíem i havíem de pensar a llogar o a comprar un nou magatzem. Això ens era un gros maldecap, perquè, als editors, ens costa de gestionar un magatzem: això vol dir una persona que se n'encarregui...'

Per Farré és important una bona logística en molts àmbits: en el servei a les llibreries, en el servei de magatzem, en el de premsa, en el de trameses urgents, en el de col·locació de faixes...I Ensesa ha explicat que, aquests darrers dos anys, el servei de magatzem havia constituït el 44% del total de serveis prestats.

A la presentació de la nau d'ArcLogi hi havia una cinquantena de persones, entre les quals Montse Ayats, directora editorial d'Eumo, que es fa distribuir els llibres per l'Arc de Berà. Ayats ha explicat a VilaWeb que de moment no comptaven aprofitar el servei d'ArcLogi: 'La idea està molt bé, però Eumo té una trajectòria de trenta anys, i disposa d'un magatzem a prop de l'editorial, amb una persona en plantilla... De moment continuarem així, encara que ens anem reorganitzant de mica en mica. Però ara mateix allò que ens interessa més és la comercialització, com arribar a les llibreries.'

M. S.

Men?ame