El president egipci Abdel Fattah al-Sisi ha cedit oficialment aquest cap de setmana les illes de Sanafir i Tiran a l’Aràbia Saudita. La cessió s’ha fet amb el suport majoritari del parlament, però amb una protesta important del carrer, on l’afer s’ha convertit en un autèntic maldecap polític per al govern. La cessió ha rebut el vist-i-plau d’Israel, que no manté relacions amb l’Aràbia Saudita però que havia de ser consultat, segons els acords de pau amb Egipte.

Aquestes dues illes són deshabitades, tret d’un contingent militar egipci i d’una petita força de pau internacional. Tenen importància des del punt de vista geogràfic. Per entrar al canal d’Àcaba cal passar per aquestes illes. Al final del canal d’Àcaba hi ha el port d’aquest mateix nom –l’únic que té Jordània– i el port d’Elat –l’únic que té Israel fora de la Mediterrània.

Precisament va ser l’ocupació d’aquestes illes per l’exèrcit egipci i el blocatge que va establir sobre tots els vaixells que s’adreçaven a Elat el factor que va desfermar la guerra dels Sis Dies.

L’Aràbia Saudita ha invertit milions d’euros a ajudar Egipte. Per això, una part de la societat egípcia ha vist aquest acord com una cessió vergonyosa en canvi de diners, fet que ha encès el nervi patriòtic i ha estat l’origen de dures manifestacions contra al-Sisi.

Per arribar al pacte ha calgut el vist-i-plau d’Israel, perquè els acords de pau amb Egipte establien la presència d’una força internacional de pau a les illes, a fi de prevenir un nou blocatge. La qüestió era delicada, perquè Israel i l’Aràbia Saudita no tenen relacions diplomàtiques. Finalment, Israel ha comunicat l’acord verbalment a Egipte mentre que l’Aràbia Saudita s’ha compromès a acceptar les condicions que aquest acord té per a tercers països, sense fer mai esment a l’estat d’Israel.

Aproximació entre Israel i l’Aràbia Saudita
La decisió israeliana ha sorprès, car deixa a mans de l’Aràbia Saudita l’única entrada per mar al golf i, per tant, el pas dels vaixells cap a Elat. Alguns observadors internacionals creuen que és un pas més en la redefinició de les relacions entre Israel i el món àrab, contra l’enemic comú iranià. Remarquen que durant aquests darrers anys Israel ha consentit que l’exèrcit egipci violés l’estatus de neutralitat del Sinaí, enviant tropes a lluitar contra els grups gihadistes i a reforçar el blocatge de Gaza. En un acord que sembla consentit entre totes dues parts, Egipte deixa sobrevolar el Sinaí als drons israelians. També hi ha intensos rumors sobre una aproximació entre Israel i l’Aràbia Saudita. El mes passat el Wall Street Journal va publicar una notícia que deia que tots dos països negociaven un acord econòmic que permetria a les empreses israelianes de treballar a l’Aràbia Saudita, acord que sembla una primera peça en la normalització de les relacions mútues.

Les dues illes tenen un valor estratègic afegit, perquè són el punt de pas d’una autopista i una línia de gran velocitat, ja projectades, que haurien d’unir en un futur el Caire i la Meca. Aquest trajecte aportaria grans beneficis a tots dos països i es basa en un gran pont que precisament ha de créixer sobre les dues illes en conflicte.

[VilaWeb no és com els altres. Fer un diari compromès i de qualitat té un cost alt i només amb el vostre suport econòmic podrem continuar creixent. Cliqueu aquí.]