El MNAC exposa quatre caps del mestre de Cabestany de la desapareguda portada de Sant Pere de Rodes

  • 'Ex ungue Leonem' comissariada per Jordi Camps es podrà visitar a les Sales d'Art Romànic fins el 28 de setembre

VilaWeb
ACN
05.04.2014 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) exposarà fins el 28 de setembre a les Sales d’Art Romànic quatre caps procedents de la desapareguda portada de Sant Pere de Rodes. Els quatre caps fragmentaris van ser realitzats per un escultor anònim que els historiadors han batejat com el mestre Cabestany, ‘una de les grans figures de l’escultura romànica del segle XII’, ha explicat el comissari de l’exposició ‘Ex ungue leonem’, Jordi Camps. Les peces són fragments dispersos conservats en col·leccions particulars al Fitzwilliam Museum de la Universitat de Cambridge, al Regne Unit i al Museu d’Art de Girona.

Com ha destacat el MNAC, els caps es van realitzar el segon terç del segle XII i es caracteritzen per ‘la seva geometrització, a manera de cubs, i per la seva gran força expressiva, un dels trets més singulars de l’obra d’aquest artista extraordinari. Els caps presenten uns trets de pòmuls angulosos, ulls en oblic , amb els globus oculars destacats i el seus extrems estan marcats’. Camps ha destacat l’energia de les peces que ve de la personalitat de l’autor. ‘Són obres molt originals per l’època i a la vegada amb models clars que són els sarcòfags de l’antiguitat’.

Segons Camps, la mostra ‘Ex ungue leonem’ obeeix ‘a la dinàmica de portar a la sales de romànic altres tipus de continguts en la mesura que aquestes obres permeten establir un diàleg amb les col·leccions’. De fet, en aquest, ha afegit, ‘es tracta d’introduir aquestes peces com a obres molt destacades i testimonis molt destacats d’un gran conjunt’.

‘Ex ungue leonem’

El títol de la mostra ‘Ex ungue leonem’ significa que per l’urpa coneixeràs el lleó. En aquest sentit, Camps ha dit que a partir de quatre caps petits un pot tenir una idea de la grandesa d’aquella gran portada de Sant Pere de Rodes que era de marbre. ‘Un marbre que des de l’origen grec del terme ens porta el significat de la idea de brillar i la idea d’esplendor’.

El Museu Nacional d’Art de Catalunya exposarà les escultures a les sales de la col·lecció permanent agrupades en vitrines. Camps ha recalcat que aquests quatre caps es reuneixen ara al MNAC, però no formen part del Museu Nacional. ‘Aquestes peces ocupen un buit temporalment de les col·leccions, ja que no tenim cap obra de Cabestany. Són d’aquelles obres que voldríem tenir aquí permanentment exposades, però no pot ser perquè venen de diferents llocs’.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any