06.12.2025 - 14:03
|
Actualització: 06.12.2025 - 21:36
Les principals associacions de famílies de víctimes de la gota freda estan indignades amb el contingut de les converses de WhatsApp de l’ex-consellera Salomé Pradas amb l’ex-president Carlos Mazón i qui n’era el cap de gabinet, José Manuel Cuenca, el dia del temporal. Segons les actes notarials lliurades per Pradas, els missatges confirmen que Mazón i el seu entorn tenien informació de la gravetat de la situació, i que, tot i això, Mazón va mantenir els seus plans i va marxar del dinar a El Ventorro amb la periodista Maribel Vilaplana.
L’Associació Víctimes de la DANA 29 d’octubre 2024 i l’Associació de Víctimes Mortals 29-O denuncien que aquests documents contradiuen la versió oficial que durant mesos els ha estat oferta pel govern valencià. En el comunicat, titulat “Sobre els WhatsApp: Exigim l’acta de diputat Carlos Mazón”, les famílies asseguren que durant un any els van negar l’existència d’informació prèvia sobre l’emergència, però que ara queda desmentit.
Les famílies veuen en els missatges de WhatsApp “una infàmia cap a les persones que van morir i cap a les seves famílies”. Denuncien que durant un any han hagut de suportar una narrativa oficial que negava tenir elements clars per a actuar, narrativa que ara queda desmentida per les converses certificades notarialment.
Per això, les associacions presenten exigències polítiques i transparència. En primer lloc, demanen l’acta de diputat de Carlos Mazón com a condició prèvia per a valorar una hipotètica reunió amb el nou president, Juanfran Pérez Llorca, que fa poc va demanar perdó públicament.
Despreocupació enfront de l’emergència
Les converses de WhatsApp entre Pradas i el cap de gabinet de Mazón demostren que a partir de les 14.25 Pradas informava Cuenca que la situació es complicava a Utiel i que el riu es desbordava. Aquestes proves documentals, segons les associacions, demostren que el Consell tenia avisos simultanis sobre l’augment de cabal al barranc del Torrent i al riu Magre, així com de la declaració d’alerta hidrològica.
A les 13.34, quan Pradas havia actualitzat Mazón sobre la gravetat de la situació, l’aleshores president va respondre amb un breu “Collonut”. Les famílies denuncien que aquesta actitud despreocupada contrasta amb la gravetat dels fets que ja ocorrien.
Decisions que van frenar els avisos en massa
A les 19.54, quan la situació ja era irreversible i encara no s’havia enviat l’alerta en massa, José Manuel Cuenca va escriure a Pradas: “Salo. De confinar res, per favor. Calma.” Les associacions sostenen que instruccions com aquesta van frenar l’enviament d’avisos en massa que haurien pogut advertir la població a temps.
Segons la transcripció notarial, Cuenca va insistir: “Confinar una província és una barbaritat. Una cosa és zonificar.” Aquestes converses revelen, segons les famílies, una voluntat deliberada de dilatar mesures urgents mentre la situació es deteriorava ràpidament.
Mazón n’estava informat i no va reaccionar
Les proves documentals demostren que Mazón va tenir coneixement de la primera víctima mortal a Utiel mentre dinava al restaurant El Ventorro. Aquesta revelació contradiu les declaracions que l’ex-president va fer davant la comissió d’investigació, quan va assegurar que no havia sabut de cap mort fins les cinc de la matinada.
Mazón no va arribar al Centre d’Emergències fins les 20.28, gairebé quatre hores després de saber que hi havia la primera víctima mortal. Les famílies consideren inadmissible aquesta absència en un moment tan crític.
Destitucions i col·laboració judicial
Les famílies també exigeixen la ruptura absoluta amb la narrativa de defensa del consell d’aquest últim any. Segons el comunicat, la societat valenciana no pot acceptar que durant mesos s’hagi sostingut una versió oficial que les proves documentals ara desmenteixen categòricament.
Entre les mesures concretes que reclamen, les associacions demanen la retirada de confiança i la destitució de totes aquelles persones que han defensat públicament la versió oficial, i hi inclouen els noms dels consellers Susana Camamero, José Antonio Rovira i Miguel Barrachina.
Finalment, el comunicat reclama col·laboració plena amb la investigació judicial. Les famílies demanen que totes les persones citades i els càrrecs implicats cooperin sense reserves amb la instrucció en curs i facilitin tota la documentació i accés als dispositius i registres que puguin aclarir la cadena de decisions del 29 d’octubre. El comunicat conclou amb el lema: “Veritat, Justícia i Reparació”.