Volkswagen guanya el primer recurs a Espanya pel cas del dièsel

  • El consorci automobilístic alemany Volkswagen ha guanyat el primer recurs d'apel·lació interposat a Espanya en relació amb el cas del programari que alterava les emissions d'òxids de nitrogen (NOx) en alguns dels seus models dièsel.

VilaWeb
19.04.2017 - 12:16

VALÈNCIA, 19 (EUROPA PRESS)

El consorci automobilístic alemany Volkswagen ha guanyat el primer recurs d’apel·lació interposat a Espanya en relació amb el cas del programari que alterava les emissions d’òxids de nitrogen (NOx) en alguns dels seus models dièsel.

Segons la sentència dictada per l’Audiència Provincial de València, a la qual va tenir accés Europa Press, es desestima el recurs d’apel·lació contra una altra dictada el 10 de novembre del 2016 en la qual s’absolia el concessionari Levante Wagen.

La demandant que va interposar aquest recurs sol·licitava la nul·litat del contracte de compravenda d’un Audi A1 en l’acabat Attracted i que muntava el motor dièsel TDI de 1.6 litres i 90 cavalls de potència, afectat pel cas del programari que alterava les emissions quan detectava que el cotxe estava sent objecte de proves de laboratori.

En aquest sentit, reclamava que el vehicle que havia adquirit tenia menys emissions contaminants, més eficient i sostenible i va negar que fos així, ja que tenia instal·lat un programari que modificava les emissions i vulnerava la normativa europea.

Així, va argumentar que va triar aquest model per ser un cotxe dièsel amb emissions inferiors als cotxes de gasolina i amb sistema de regeneració d’energia, de Start-Stop i amb emissions de diòxid de carboni (CO2) de 99 grams per quilòmetre.

A més, va indicar que la part demandada va admetre l’engany del programari, per la qual cosa hauria incorregut en una actuació dolosa en ocultar les emissions fraudulentes, ja que “segons el fullet informatiu les emissions de CO2 són baixes però en realitat ascendeixen a nivells anormals”.

Davant aquesta demanda inicial, Levante Wagen va indicar que la qüestió del CO2 ve derivada d’una afectació regulatòria i no tècnica que no afecta el model del demandant, al mateix temps que va assenyalar que ni la normativa europea ni l’espanyola exigeix als fabricants uns límits de NOx tal com ho fa la nord-americana.

Al mateix temps, la part demandada va indicar que el nivell d’emissions reals dels vehicles afectats pel cas del programari està en la mitjana o és inferior al dels vehicles d’altres marques i va subratllar que els nivells d’emissió de NOx no constaven en la documentació contractual lliurada a la demandant.

Davant el recurs d’apel·lació, l’Audiència Provincial de València considera que el programari al·ludit no afecta les emissions de CO2, sinó només les de NOx, al mateix temps que assegura que no va haver-hi engany en la publicitat de la companyia quan es posava l’accent en les emissions de CO2, ja que el dispositiu no afecta aquest tipus de gasos.

“De l’examen de les proves practicades podem concloure que el vehicle, en cap cas, supera els límits que estableix la normativa europea en matèria contaminant i segueix sent un dels menys contaminants del mercat en la seva categoria”, afegeix la sentència.

Així mateix, afegeix que no poden valorar l’existència de cap incompliment determinant de la nul·litat del contracte ni l’existència d’un vici de consentiment, per error, en el comprador, ja que el caràcter de ser “més net” subsisteix i assenyala que el programari instal·lat no afectava l’homologació.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor