14.11.2016 - 09:42
BARCELONA, 14 (EUROPA PRESS)
L’exalcalde de Vic (Barcelona) i expresident de l’AMI Josep Maria Vila d’Abadal presentarà candidatura per presidir el Consell Nacional de Demòcrates de Catalunya, partit que es va crear després de la decisió del sector independentista d’Unió de trencar amb la direcció democratacristiana que liderava llavors Josep Antoni Duran, segons han explicat fonts pròximes a Europa Press.
El Consell Nacional tindrà lloc el dissabte 26 de novembre i, segons ha publicat ‘Nació Digital’, en cas de guanyar assumiria el càrrec que fins fa unes quantes setmanes ocupava l’expresident del Parlament i coordinador del Pacte Nacional pel Dret a Decidir, Joan Rigol.
L’adéu de Rigol al capdavant del Consell Nacional a l’octubre ha representat un dels moments més delicats del partit en el seu primer any d’existència en no entendre perquè li van retreure que hagués participat en un acte de campanya del candidat de CDC –ara PDECAT– a les generals del 26 de juny, Francesc Homs.
Demòcrates va negociar una candidatura conjunta amb l’antiga CDC i més partits per a aquestes generals i, en no prosperar, va anunciar que no faria campanya amb ningú, per això la direcció no va entendre que Rigol fes campanya amb els convergents.
Malgrat que Vila d’Abadal havia descartat tornar a l’escena política, finalment ha decidit presentar candidatura després que el juny del 2015 va deixar l’alcaldia, i suposa també un acostament entre les dues parts després de les diferències que van mantenir al congrés democratacristià del 2012, quan l’exalcalde es va batre contra Duran.
PRIMER ANY
El partit va fer la setmana passada el primer any de la seva fundació amb el repte de consolidar-se com una formació política que obtingui representació al Parlament i als ajuntaments catalans.
Va ser el 7 de novembre del 2015 quan van celebrar el congrés constituent a Cornellà de Llobregat (Barcelona), després que Unió expedientés mesos endarrere alguns dels seus militants més destacats per defensar la independència, com l’expresidenta del Parlament Núria de Gispert, i més noms com Antoni Castellà, Assumpció Laïlla, Mercè Jou, Elena Ribera, Joan Recasens, Josep Martorell i Marta Vidal.
Demòcrates va néixer amb la missió de recollir l’herència sobiranista d’Unió i ha tingut des del primer moment el suport explícit del PDECAT –llavors CDC-, amb el qual conviuen en el grup parlamentari de JxSí, on també hi ha ERC.
Ara afronten el repte de créixer i aconseguir representació a la Cambra catalana i als ajuntaments, i per aquesta raó s’estan preparant, amb iniciatives que esperen que donin fruits aviat, per estar llestos amb vista a un comicis catalans –siguin constituents o no– i les municipals del 2019.
També es preparen per iniciar, a partir del gener o el febrer de l’any vinent, processos de primàries de candidats municipals tenint en compte que seran obertes a la ciutadania.