MINUT A MINUT

[VÍDEO EN DIRECTE] Cerdán es nega a contestar sobre el cas Koldo al senat però diu que els indicis estan manipulats

17.12.2025 - 09:38
Actualització: 17.12.2025 - 11:39

L’ex-secretari d’Organització del PSOE, Santos Cerdán, compareix davant la comissió d’investigació del senat espanyol sobre totes les derivades del cas Koldo, gairebé un mes després d’haver sortit de la presó, on va passar cinc mesos. És la segona vegada que Cerdán és convocat a aquesta comissió del senat espanyol. El darrer cop, el 30 d’abril de 2024, quan encara ocupava la secretaria d’Organització del PSOE. Tot just començar ha dit que no contestaria a preguntes sobre fets concrets que s’investiguen, però sí que ha desacreditat els indicis que l’incriminen amb l’argument que estan manipulats i ha denunciat una operació per a destruir-lo.

El Tribunal Suprem espanyol investiga Cerdán per presumptes delictes de pertinença a organització criminal, tràfic d’influències i suborn. Va ser empresonat després de la publicació d’un informe de la Unitat Central Operativa (UCO) de la Guàrdia Civil que el situava com a peça central d’una presumpta trama de cobrament de comissions a canvi d’adjudicacions d’obra pública.

La compareixença arriba després de l’entrada a la presó de l’ex-ministre de Transports espanyol José Luis Ábalos i de l’ex-asesor ministerial Koldo García, amb qui Cerdán hauria encapçalat la presumpta trama. També arriba pocs dies després que el Tribunal Suprem confirmés l’obertura de judici oral contra Ábalos, García i l’empresari Víctor de Aldama per presumptes irregularitats en els contractes de compra de mascaretes durant la pandèmia.

 

Seguiu a continuació en directe tota la informació sobre la declaració de Cerdán.

11.34h

Cerdán diu que Aldama va mentir amb la declaració per a sortir de la presó

Després d'una llarga intervenció del senador d'ERC Joan Queralt, que s'ha demanat per què fins ara no s'havia parlat del paper en la trama de l'empresari Víctor de Aldama, condecorat per la Guàrdia Civil per motius secrets i encausat en el mateix cas que Cerdán. A la resposta, Cerdán ha dit que ell sí que en parlaria, i ha denunciat: "El senyor de Aldama surt de la presó per una declaració falsa que m'imputa a mi el lliurament d'un sobre amb 15.000 euros davant d'un bar a Ferraz, segurament al costat de la furgoneta de la policia que sempre és allà." Ha afegit que de Aldama no pot demostrar cap relació amb ell amb forma de missatge o de fotografia, perquè no han estat mai junts.

11.08h

La fotografia amb Puigdemont

Cerdán diu que la fotografia amb Carles Puigdemont durant les negociacions que van culminar en l'acord de Brussel·les va suposar un abans i un després per a ell. "Diverses forces polítiques em van avisar, em van dir que anés amb compte", ha dit. Després d'aquella fotografia, ha dit, va haver de tornar a portar escorta a Madrid, "després d'haver-ne dut durant onze anys a Navarra". "Tot va canviar després de la foto", ha insistit.

Fotografia de Cerdán amb Carles Puigdemont i Jordi Turull, l'octubre de 2023.

Després, a la pregunta de si tornaria a parlar amb el catalanisme i el món de l'esquerra abertzale, Cerdán ha contestat que "en l'àmbit personal, crec que no tornaria a fer res del que vaig fer" pel cost que n'ha pagat ell i el seu entorn, però afegeix: "En l'àmbit polític, crec que és el que havia de fer i és el que vaig fer."

11.01h

Clavegueres de l'estat

Pujol furga perquè Cerdán digui que l'operació que denuncia ve de les clavegueres de l'estat, però ell prefereix guardar silenci. "Els convido que analitzin com s'han pogut arribar aquests àudios, si s'han manipulat o no, que facin una comissió d'investigació, i potser arribaran a la conclusió que vostè apunta", diu.

10.56h

"Vostè l'ha feta molt grossa?"

Eduard Pujol, senador de Junts per Catalunya, recorda que l'independentisme ja ha patit muntatges policíacs i judicials. "A Junts sabem com les gasta l'estat profund", diu, i per això "vam ser els únics a defensar la seva presumpció d'innocència quan el seu nom ocupava portades". Ara bé, amb el pas dels mesos, diu que "tot el que ha sortit no sembla només una creació literària per a danyar la reputació del diputat Cerdán". "Vostè ho sap, la cosa pinta malament", ha dit.

Remarca que Junts no expressarà cap mena de tolerància amb cap cas de corrupció, i li demana directament: "Vostè l'ha feta molt grossa?", cosa que Cerdán contesta negativament.

10.49h

Qui ha d'investigar l'operació que denuncia Cerdán?

Santos Cerdán insisteix a preguntes del senador de Coalició Canària Pedro Manuel Sanginés que la comissió d'investigació ha d'esbrinar qui hi ha al darrere de l'operació de manipulació que denuncia.

10.39h

Vox cau en la seva pròpia trampa

Vox continua apujant el to contra Cerdán i ha dit que també hauria de ser jutjat per haver pactat la llei d'amnistia i haver negociat amb Bildu. Cerdán ha demanat al president de la comissió d'investigació si això té res a veure amb l'objectiu de la comissió, i el senador de Vox ha clamat que "tot ve d'allà mateix". Aquí, Cerdán ha contestat que és justament el que ell ha denunciat des de bon inici: que és víctima d'una operació de represàlia pel seu paper d'interlocutor amb independentistes catalans i bascs. "Ha estat vostè qui ha dit que tot ve d'allà, i li dono la raó", ha dit mentre Vox mirava de recuperar la iniciativa.

10.35h

El finançament de la campanya de Sánchez a les primàries

Vox demana a Cerdán si la campanya de Pedro Sánchez per a les primàries que el van fer secretari general del PSOE es van finançar il·legalment o "les saunes de Sabiniano Gómez ", el seu sogre, cosa que Cerdán ha negat radicalment. "Es va finançar amb micromecenatge, però a vostès els interessa muntar el relat", ha dit, i ha reivindicat que el Tribunal de Comptes ja ho va avalar.

10.33h

Vox escridassa Cerdán

Quan arriba el seu torn, el senador de Vox Ángel Pelayo Gordillo apuja el to contra Cerdán i l'escridassa per haver-se reunit amb Bildu per a pactar la investidura de Sánchez.

10.29h

"L'advocat el paga Santos Cerdán"

Cerdán ha negat que la seva defensa la pagui el PSOE o cap empresa, com li ha demanat Caballero. "L'advocat el paga Santos Cerdán. No el paga cap empresa, ni tinc cap empresa", ha contestat amb vehemència. També ha negat "rotundament" que el PSOE s'hagi finançat il·legalment mentre ell n'era secretari d'Organització.

10.22h

Insisteix que els àudios són manipulats

Cerdán pràcticament no contesta a les preguntes de la senadora d'UPN i les seves poques respostes són per a desacreditar els indicis que l'assenyalen. Ha remarcat que hi ha un informe pericial –aportat per la seva defensa– que nega la veracitat dels àudios amb l'argument que en els arxius hi ha rastres de versions del sistema operatiu iOS que, en teoria, no existien en el moment en què els arxius haurien estat generats.

10.13h

Cerdán nega la veracitat d'un document de Servinabar amb la seva signatura

La senadora d'UPN Maria del Mar Caballero li mostra un document de Servinabar amb la seva signatura i li demana si el va signar, i Cerdán nega que sigui un document real que ell hagi signat.

10.09h

Cerdán s'encara a UPN

A les preguntes d'UPN, Cerdán nega que treballés al capdavant d'una trama corrupta, sinó que ha treballat perquè UPN no tingués possibilitats de govern i per a la fi d'ETA. En aquest moment, Cerdán ha capgirat els rols i li ha preguntat, directament, si UPN s'alegra de la fi d'ETA, insinuant que el partit conservador ho explota políticament.

10.03h

No declararà

Cerdán anuncia a l'inici de la compareixença que no parlarà dels fets concrets que s'investiguen per la recomanació de la seva defensa, però sí "del context polític" de la investigació. Diu que el persegueixen de manera directa, "amb la forma de la inquisició", per l'ordre d'investigar-lo de manera general i amb la intervenció de tots els seus dispositius electrònics.

Nega, a més, ser soci de l'empresa Servinabar, cosa que diu que és només una hipòtesi policíaca sense confirmar. Diu que tota la investigació parteix de la difusió d'uns àudios que diu que estan manipulats. "Com pot ser que una gravació estigui feta amb un sistema operatiu que llavors no existia? És impossible, com diuen els pèrits, llevat que estiguin editats i manipulats", ha dit.

Demana que, si volen entendre què ha passat, investiguin què ha passat amb aquesta manipulació. "Sóc innocent, no sóc cap corrupte, i tard o d'hora es demostrarà", ha acabat.

09.43h

El paper atribuït a Cerdán, segons el jutge

El 30 de juny, el jutge del Tribunal Suprem Leopoldo Puente va ordenar l’ingrés a la presó provisional de Cerdán, a qui va atribuir un paper “preeminent” en la presumpta trama. Segons el magistrat, hi ha indicis que Cerdán, Ábalos i García podrien haver format una organització criminal destinada a obtenir beneficis econòmics mitjançant adjudicacions irregulars d’obra pública.

El jutge situa l’origen de la trama en l’empresa Servinabar, participada per Cerdán, i assenyala que va créixer amb l’arribada d’Ábalos al ministeri de Transports espanyol. Segons aquesta tesi, l’entrada de Koldo García com a assessor, a instàncies de Cerdán, va permetre de canalitzar adjudicacions irregulars, especialment en àrees com Carreteres i ADIF.

El paper de Cerdán hauria estat reclamar a les empreses beneficiades el pagament de les comissions per fer-les arribar, finalment, a Ábalos i García. Aquestes conclusions provenen d’un informe de l'UCO fet públic el 12 de juny, que va precipitar la seva dimissió i, posteriorment, l’ingrés a la presó.

09.39h

El PP endureix el to

Ahir el PP ja va escalfar la compareixença i van filtrar a la premsa algunes de les qüestions que volen preguntar-li. Li demanaran sobre la moció de censura que va portar Pedro Sánchez a la presidència del govern espanyol, el paper de Leire Díez i el funcionament de la presumpta trama de comissions. També qui va ordenar la creació del “sistema corrupte”, quantes persones se’n van beneficiar i quin paper hi tindria Sánchez.

Fonts del PP diuen que Cerdán té l’oportunitat de “demanar perdó, anunciar que retorna els diners robats i col·laborar amb la veritat”.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor