30.03.2017 - 18:47
Ordena a un diari reproduir la sentència a pàgina completa
BARCELONA, 30 (EUROPA PRESS)
Un jutge del Jutjat mercantil número 4 de Barcelona ha prohibit que es reiteri l’ús d’un anunci de productes capil·lars en el qual apareix una dona nua, perquè la utilitza “com a mer objecte” i instrumentalitzat com a únic element que serveix per captar l’atenció, i ha sentenciat en contra per un supòsit de publicitat il·lícita i competència deslleial.
“Existeix una desconnexió total i absoluta entre la imatge nua de la dona que es representa i el producte promocionat”, sosté la sentència, a la qual ha tingut accés Europa Press, i en la qual el jutge estima parcialment una demanda posada per l’entitat Associació d’Usuaris de la Comunicació (AUC) contra CNCE Innovació.
També ha ordenat la publicació de la resolució íntegra de la sentència, “a costa del demandat, en el mateix diari en què va ser difós”, en la mateixa ubicació i amb la mateixa grandària i rellevància.
DESCONNEXIÓ AMB EL PRODUCTE
La publicitat va aparèixer el 5 de maig del 2016 en una pàgina completa d’un diari estatal, i presenta el cos d’una dona nua, “amb evidents connotacions eròtiques”, al costat de les frases: ‘No t’obsessionis amb ella! Tu també pots tenir una igual… La cabellera, clar!’.
El jutge ha considerat que “les frases principals de l’anunci faciliten aquesta desconnexió” entre el nu femení i el tractament capil·lar.
Si bé la cabellera de la dona és l’únic element de l’anunci que podria tenir relació amb el tractament, aquesta apareix “en un segon pla”, i malgrat ser un cabell llarg, no està totalment visible per a l’espectador i penja per darrere de les espatlles i l’esquena, que el tapen, ha considerat.
L’associació demandant ha afirmat que es tracta d’una reïficació de la dona, amb un missatge publicitari “vexatori i discriminatori”, que pot contribuir a la consolidació de la visió estereotipada de les dones en la societat, i fins i tot coajudar al manteniment de la violència de gènere.
Va considerar que l’anunci constitueix publicitat il·lícita en aplicació de l’article 3 de la Llei General de Publicitat (LGP) i vulneració dels drets constitucionals, així com en relació amb l’article 44.3 de la Llei de Seguretat Alimentària i Nutrició per contenir “publicitat prohibida”, a més d’un supòsit de competència deslleial.
El jutge ha coincidit amb què l’anunci concorre amb una part de l’article 3 de la LGP, i encara que ha desestimat que vulneri la Llei de Seguretat Alimentària, sí que ha considerat que ha de ser prestigiosa com a competència deslleial segons l’article 18 de la Llei de Competència Deslleial.
PROTAGONISTA MASCULÍ
L’entitat demandada ha negat que la publicitat sigui “sexista, discriminatòria i vexatòria” –segons la sentència– i ha al·legat que la campanya compta amb una altra versió amb un protagonista masculí, que té les mateixes característiques i missatge.
El jutge ha considerat que el fet que la campanya inclogui un protagonista masculí no és obstacle per no qualificar l’anunci com a publicitat il·lícita, quan a més aquest missatge publicitari amb el cos masculí no apareix en el mateix número del diari.