22.03.2017 - 15:49
Un dels menors va tenir conseqüències negatives per la separació
BARCELONA, 22 (EUROPA PRESS)
Un jutge ha permès per primera vegada l’escolarització de dos nens bessons que cursen P4 en una mateixa classe a una família de Badajoz, revocant una resolució anterior de la Delegada Provincial d’Educació i Cultura de Badajoz de 15 de juliol del 2015 que va desestimar la sol·licitud d’agrupació en un mateix grup o classe.
Segons la sentència, recollida per Europa Press, el jutge contenciós administratiu 1 de Badajoz ha considerat que l’interès particular dels menors “es veuria afectat” per la decisió de separar-los aplicada sense atenció al seu cas concret, després d’estudiar l’expedient administratiu, la sentència i diversos informes, entre els quals hi ha l’informe pericial judicial d’una psicòloga.
La direcció del centre de Badajoz en el qual estaven escolaritzats els nens els va comunicar que els separaria en classes diferents en iniciar el segon cicle d’Infantil, però la família va considerar que aquesta separació era perjudicial per al seu desenvolupament i van sol·licitar la seva agrupació.
La Delegada Provincial d’Educació i Cultura de Badajoz va desestimar la seva sol·licitud, per la qual cosa la família va demandar la Conselleria d’Educació i Cultura del Govern d’Extremadura, a la qual el jutge ha condemnat que procedeixi a escolaritzar els menors en un mateix grup o classe.
ADAPTACIÓ DIFICULTOSA
Un dels menors va tenir conseqüències negatives inicialment lligades a la separació, que li va provocar “una adaptació dificultosa, amb comportament regressiu (enuresis, malsons…) i simptomatologia ansiosa per la separació”, segons la perit judicial.
Aquesta també va observar que en la seva convivència escolar no depenien negativament l’un de l’altre, amb una actitud entre els seus iguals adequada al seu procés evolutiu, “obtenint més beneficis en romandre junts a l’escola, ja que el seu nexe és respectuós i capaç”.
L’Equip d’Orientació i Avaluació Psicopedagògica de la Conselleria d’Educació també va determinar que els germans podien reagrupar-se a la mateixa aula, “atenent a les dificultats creades al domicili familiar i al seu desenvolupament personal, social i afectiu”, i la sentència ha considerat encertada aquesta conclusió.
CASOS CONCRETS
La sentència, en la seva consideració general, ha sostingut que la decisió sobre la separació de l’aula dels bessons hauria de consensuar-se amb els pares, “els principals responsables a l’educació” dels seus fills, al costat de docents i serveis d’orientació dels centres per garantir la decisió més apropiada per al seu desenvolupament.
També ha requerit que els centres educatius siguin “flexibles” davant les circumstàncies particulars que poguessin existir en les famílies i en els bessons, analitzant la decisió en cada cas particular.
La impulsora de la comunitat en Facebook Multiples Juntos en la Escuela, la barcelonina Meritxell Palou, que va assessorar aquesta família, ha explicat en declaracions a Europa Press que en alguns casos els bessons reaccionen a aquestes separacions amb una davallada del seu estat d’ànim, més competitivitat entre ells, i fins i tot rebuig cap al germà perquè veuen la separació com un càstig per un mal comportament.
Palou, que és mare de bessones i va aconseguir que anessin juntes a l’aula, assessora sense ànim de lucre famílies que estiguin en aquesta situació, i ha afirmat que han aconseguit que s’acceptin agrupacions de bessons en 60 col·legis –alguns de Mèxic i l’Argentina–, a més de recollir 7.000 signatures a Change.org.