20.03.2017 - 19:21
BARCELONA, 20 (EUROPA PRESS)
El primer estudi de l’Observatori del Discurs d’Odi en els Mitjans, impulsat pel Grup Barnils i amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, ha detectat en diaris digitals fins a vuit estratègies per “fomentar l’odi cap a determinats col·lectius”.
Aquestes estratègies són, segons l’estudi, insults i injúries; reproducció no crítica del discurs d’odi d’actors com Marine Le Pen o Gert Wilders; deslegitimació d’actors que lluiten contra el discurs de l’odi, i informacions d’índole mundial que confirmen els seus prejudicis, ha informat el Grup Barnils en un comunicat.
També la visibilització de l’origen, cultura o religió en informacions de delinqüències o abusos; ús de fotografies i vídeos per confirmar prejudicis; notícies opinativas fora de la secció d’opinió, i generació de notícies que vehiculen la victimització dels “actors-nosaltres, identificats per aquests mitjans com la població autòctona blanca”.
De les 308 peces informatives estudiades de vuit diaris digitals, el 71% seguia algunes d’aquestes estratègies, però també unes altres com l’ús d’avanttítols connotats o que es parteixi de la presumpció de culpabilitat en fets negatius per a algun col·lectiu.
Les peces analitzades en l’estudi pertanyen als digitals Alerta Digital, Baluarte Digital, Dolça Catalunya, La Gaceta, Libertad Digital, Mediterráneo Digital, Ok Diario i Periodista Digital i s’incloïen en seccions informatives, i l’estudi apel·la a “combatre els seus discursos de forma contundent i evitar que es converteixin en bancs de proves de discursos excloents”.