Un 64% de pacients de càncer catalans demana serveis d’estètica, fisioteràpia i nutrició

  • Un estudi d'Aecc-Catalunya analitza les necessitats dels malalts

VilaWeb
27.04.2017 - 14:54

Un estudi d’Aecc-Catalunya analitza les necessitats dels malalts

BARCELONA, 27 (EUROPA PRESS)

Un 64% de pacients de càncer catalans demana accés a serveis complementaris relacionats amb el benestar, com coestética, exercici físic, fisioteràpia i nutrició, i un 72% troba a faltar informació sobre aquest tipus de teràpies, segons un informe de l’Associació Espanyola Contra el Càncer (Aecc) a Catalunya.

En roda de premsa aquest dijous, el president d’Aecc-Catalunya, Juli de Miquel; el seu gerent, Ángela Sánchez, i la membre del consell executiu Yolanda Cuesta han presentat l”Estudi de les necessitats actuals i futures dels pacients oncològics i les seves famílies a Catalunya’, que consideren “pioner” i que han impulsat enfront de l’augment de la prevalença del càncer per l’envelliment de la població.

Preguntada per si aquests serveis vinculats a cura de la persona haurien d’incloure’s en la cartera pública de serveis, Sánchez ha qüestionat que l’administració hagi de prestar-ho tot i ha apuntat a les seves limitacions: “El que ha de fer és tractar i diagnosticar molt bé”, i ha celebrat la qualitat del sistema sanitari català.

L’estudi afegeix que un 51% dels enquestats considera important l’ampliar la informació durant el procés de la malaltia; un altre 51%, l’assistència psicològica i suport emocional; un 48%, el transport; un 45%, la rehabilitació; un 44%, grups de suport; un altre 44%, ajudes econòmiques, i un 36% activitats d’oci.

ATENCIÓ AlS SUPERVIVENTS

Els enquestats reclamen més suport en la fase de seguiment, perquè “no hi ha un model clarament definit” d’atenció als supervivents –un grup cada vegada major–, la qual cosa deriva en necessitats no cobertes: un 20% no ha rebut informació sobre seqüeles; un 21% no s’ha sentit acompanyat en tornar a la vida quotidiana, i un 36% no ha rebut ajuda per gestionar les seves emocions.

Més d’un 80% veu positius factors sobre el diagnòstic: un 82% diu que va ser ràpid; un 87% que el metge li va donar informació clara i honesta sobre el seu estat; a un 91% se li va comunicar amb tacte; un 87% afirma que se li va dedicar el temps suficient; un 92% va rebre informació sobre diferents tractaments, i a un 80% se li va tenir en compte l’opinió a l’hora d’escollir teràpia.

Respecte el tractament, els resultats també són molt favorables, el 90% celebra la informació rebuda sobre efectes adversos; un 98% han percebut respecte i un 95% empatia dels professionals sanitaris, i un 97% considera que s’ha respectat la seva privadesa.

CENTRE INTEGRAL, A BARCELONA

L’estudi advoca per un model “integrat” i dirigit la persona i no a la malaltia; multidisciplinarietat de l’atenció; introduir les noves tecnologies; formació dels professionals en aspectes més transversal -com l’atenció psicològica–, i el foment de l’atenció domiciliària.

Sánchez és partidària que servei púbic i entitats del Tercer Sector sumeixen per donar aquest tipus d’ajudes i no es quedin solament en el diagnòstic de la malaltia: “D’aquí al 2020 ens comprometem perquè això no quedi així. Quan el malalt ens necessiti, ens tindrà”, i ha anunciat la creació d’un centre d’atenció integral a Barcelona.

El document ha estat elaborat tenint en compte que la tendència del càncer en els propers anys serà l’increment de la supervivència dels pacients; l’augment de la incidència del càncer en allargar-se l’esperança de vida, la cronificación de la malaltia, i l’aparició de nous tractaments.

L’informe ha entrevistat 384 pacients i una quarentena de professionals de 12 institucions –administració, societats científiques, tercer sector, psiconcòlegs, professionals pal·liatius i d’ambulatoris, entre uns altres– amb una metodologia participativa i cerca millorar l’atenció i la cartera de serveis.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor