17.09.2016 - 12:51
L’estudi adverteix que tot i que han disminuït les arribades per mar han augmentat les arribades per canals encoberts
MADRID, 17 (EUROPA PRESS)
La Unió Europea s’ha gastat més de 17.000 milions d’euros des de 2014 amb la finalitat d’intentar frenar i de dissuadir la immigració als seus països membres, sense que això hagi suposat la desaparició del problema sinó l’obertura de rutes encobertes per les quals segueixen arribant milers de persones. La xifra inclou 1.700 milions invertits en tanques i 15.300 milions als països d’origen i acollida.
Aquestes són les conclusions d’un informe presentat aquesta setmana pel Overseas Development Institute (ODI) amb el títol ‘Refugiats i migrants d’Europa. Fluixos ocults, fronteres més controlades i costos cada vegada més alts’.
Segons l’anàlisi fet, els països europeus s’han gastat “com a mínim uns 1.700 milions d’euros en mesures dins d’Europa des de 2014 a 2016 en un esforç per reduir els fluixos”, si bé es creu que aquesta xifra només és una “imatge parcial del verdader cost”.
Entre aquestes mitges figuren, segons ressalta, la construcció o els plans de construcció de tanques frontereres per diversos països com Hongria (en les seves fronteres amb Croàcia, Sèrbia i Romania), Eslovènia (amb Croàcia), Àustria (amb Eslovènia i Itàlia), Macedònia (amb Grècia), Letònia (amb Rússia) i Estònia (amb Rússia), a més dels plans del Regne Unit de construir un mur a Calais, a França, per evitar el pas d’immigrants a través del canal de la Mancha.
Les cinc tanques frontereres que es van construir a finals de 2015 i principis de 2016 en el moment àlgid de la crisi de refugiats viscuda per Europa van tenir un cost estimat de 238 milions d’euros, d’acord amb l’informe. A això cal afegir el reforç dels controls de seguretat en els passos fronterers i altres mesures dins d’aquest àmbit.
D’altra banda, els països europeus han compromès des del mes de desembre de 2014 uns 15.300 milions d’euros en acords amb els països d’origen dels refugiats o els països veïns, amb la finalitat de millorar la situació i les oportunitats i evitar que els seus ciutadans intentin arribar a Europa. Aquesta quantitat inclou entre d’altres l’acord tancat entre la UE i Turquia el març passat, així com fons per a Síria i Àfrica.
RUTES ENCOBERTES
Tot i això, l’anàlisi fet per ODI apunta que “els controls de frontera en molts casos simplement han reorientat als immigrants i refugiats cap a rutes alternatives i encobertes”.
En aquest sentit, els autors ressalten que les previsions, després de l’acord amb Turquia i altres pactes, són que 2016 acabarà amb l’arribada d’uns 330.000 immigrants i refugiats a través del Mediterrani, molt lluny dels 3 milions que es predeien al començament de l’any i dels 1,1 milions que van arribar en 2015.
Malgrat aquest marcat descens en les arribades, s’espera que hi hagi 890.000 sol·licituds d’asil en 2016, en comparació de les 1,7 milions que es van registrar l’any passat. Aquesta disparitat en les xifres d’arribades i les de sol·licituds d’asil es deu, segons l’ODI, a que “hi ha moltes persones que dels seus viatges a Europa sabem molt poc”.
Aquestes persones viatgen a Europa per altres mitjans que no són el mar, com ocults en vehicles per travessar les fronteres, en avió amb documentació falsa o perquè romanen més temps del qual se’ls permet als seus visats. Així, es calcula que en 2015 el 35% de les noves sol·licituds d’asil van ser presentades per persones que van arribar a través d’aquestes vies encobertes, una xifra que arribarà aproximadament al 60% aquest any, segons l’estudi.
“Amb el temps, les rutes canvien i s’obren altres noves; el tancament de fronteres concretes simplement desvia als refugiats i immigrants cap als països veïns o cap a rutes més perilloses”, defensa l’ODI, el que empeny a aquests països a adoptar mesures similars i desencadena “un efecte dòmino”.
Finalment, l’informe posa l’accent en el cost que té l’arribada d’immigrants, refugiats i sol·licitants d’asil per als països. Així, segons la seva estimació, la recepció, processament i reubicació dels arribats durant 2015 i 2016 costarà a Europa 27.300 milions d’euros. Només els 1,7 milions de sol·licitants d’asil arribats en 2015 costaran 18.000 milions d’euros aquest any.
Tot i que el cost de la càrrega sembli significatiu, afirma ODI, “només representa al voltant d’un euro per setmana per persona a la UE i l’EFTA”, l’Associació Europea de Lliure Comerç, de la qual formen part Islàndia, Noruega, Liechtenstein i Suïssa.