21.10.2025 - 14:10
|
Actualització: 21.10.2025 - 17:37
El Parlament Europeu ha donat el vist-i-plau a l’acord entre institucions per a reformar les normes sobre permisos de conduir a la Unió Europea. La nova legislació permetrà d’obtenir el carnet de conduir B –el de cotxes– a partir dels disset anys. Els joves podran conduir el vehicle sempre que vagin acompanyats d’un adult amb experiència fins que siguin majors d’edat.
Novetats sobre les sancions
A més, la reforma també introdueix un sistema de retirada transfronterera del permís de conduir en cas d’infraccions greus, com ara conduir sota els efectes de l’alcohol o les drogues o provocar accidents amb víctimes mortals.
Actualment, si un estat membre de la UE retira el carnet a un conductor estranger, la sanció no té efecte al país on s’ha expedit el permís, de manera que l’infractor pot continuar conduint en el seu estat d’origen. Amb la nova normativa, les autoritats comunicaran les sancions mitjançant la xarxa europea de permisos de conduir (RESPER) perquè el país emissor apliqui una sanció equivalent.
Amb l’aprovació dels eurodiputats reunits a Estrasburg, solament resta la publicació formal de la norma al diari oficial de la UE perquè entri en vigor. A partir d’aleshores, els governs tindran tres anys per adaptar la legislació dels països a les noves disposicions.
Conduir a partir dels 17 anys
A part d’aprovar que es puguin conduir els vehicles del permís B a partir dels 17 anys, la UE ha establert un període de prova mínim de dos anys per a tots els conductors novells, durant el qual estaran subjectes a normes més estrictes i a sancions més dures en cas d’infraccions greus, com conduir sota els efectes de l’alcohol o les drogues o no utilitzar correctament els sistemes de retenció infantil.
Els estats membres tindran també la possibilitat de reduir l’edat mínima a 17 anys per obtenir el permís dins del seu territori, sempre sota les mateixes condicions d’acompanyament. Amb aquesta mesura, la UE vol afrontar l’escassetat de conductors professionals que afecta diversos sectors, com el transport de mercaderies o de passatgers.
Un permís de conduir digital europeu
La nova directiva preveu també la introducció d’un permís de conduir digital europeu, que serà reconegut a tots els estats membres i tindrà la mateixa validesa que la versió física. Tot i això, els titulars podran demanar sempre una còpia física del document, si ho desitgen.
El permís tindrà una validesa de 15 anys per a la conducció de turismes i motocicletes, i també servirà com a document d’identitat en determinats casos. A més, la reforma facilita que els ciutadans puguin obtenir o renovar el permís en un país diferent del de la seva nacionalitat, fomentant la mobilitat dins del mercat únic europeu.