Trump anuncia un aranzel global addicional del 10% després del revés del Suprem

  • Trump acusa els jutges de ser una “desgràcia” i assegura que activarà alternatives per a imposar taxes

VilaWeb
20.02.2026 - 19:46
Actualització: 20.02.2026 - 20:55

El president dels EUA, Donald Trump, ha reaccionat amb duresa a la decisió del Tribunal Suprem dels Estats Units que anul·la el seu règim d’aranzels globals basat en poders d’emergència. En una compareixença a la Casa Blanca, ha anunciat un aranzel global addicional del 10% amb efecte immediat i ha signat una ordre executiva per a aplicar-lo en virtut de la secció 122 de la Trade Act de 1974.

Trump defensa que la sentència no invalida els aranzels en si mateixos, sinó únicament l’ús de la International Emergency Economic Powers Act (IEEPA), la llei d’emergència que el Suprem —per 6 vots a 3— ha considerat insuficient per a justificar taxes globals imposades unilateralment per l’executiu. “Per protegir el país”, ha dit, recorrerà a “uns altres mecanismes legals” que, segons ell, li permeten de mantenir la pressió comercial.

La secció 122 permet d’imposar restriccions temporals a les importacions per a afrontar desequilibris greus en la balança de pagaments, però limita l’aplicació a un màxim de 150 dies, llevat que el congrés en prorrogui la vigència. Els aranzels imposats anteriorment sota unes altres disposicions, com la secció 232 per motius de seguretat nacional, continuaran “amb plena força”, ha dit el president.

A més, Trump ha anunciat que emprendrà noves investigacions comercials com a pas previ per a activar aranzels sota la secció 301 de la mateixa llei de 1974, un mecanisme que permet d’imposar mesures contra pràctiques comercials considerades deslleials, però que exigeix un procediment formal d’anàlisi.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor