28.03.2017 - 14:56
La Generalitat aposta per la mediació contra l’assetjament escolar
BARCELONA, 28 (EUROPA PRESS)
Tots els centres del Servei d’Educació de Catalunya –escoles públiques i concertades– hauran d’implementar un projecte de convivència abans de tres anys, en cas que no disposin d’un i tenint en compte les seves necessitats i especificitats.
En roda de premsa després del Consell Executiu, la consellera d’Ensenyament de la Generalitat, Meritxell Ruiz, ha anunciat que es tracta d’un pas important” per treballar la prevenció als centres educatius, en el marc d’un programa més ampli per combatre aspectes com l’assetjament escolar.
Ha subratllat que el projecte de convivència es dirigeix als centres públics i concertats, però ha recordat que l’escola privada té “una normativa que complir” en casos d’assetjament.
El projecte de convivència, responsabilitat de la direcció de cada centre, ha de recollir les mesures de promoció de la convivència, els mecanismes per a la resolució pacífica de conflictes i les mesures i actuacions d’intervenció educativa.
Ha d’assegurar i garantir la participació de tota la comunitat educativa; ajudar cada alumne a relacionar-se amb si mateix, amb els altres i amb el món; potenciar l’equitat i el respecte a la diversitat de l’alumnat, i fomentar la mediació escolar, la cultura del diàleg, de la pau i la no violència.
El projecte de convivència ha de contemplar mesures i actuacions orientades a l’educació en valors i actituds confidencials, com la resolució de conflictes o aquells aspectes organitzatius que facilitin la convivència.
COMISSIÓ DE CONVIVÈNCIA
Ha d’incloure el context de centre, una diagnosi de la situació de la convivència, la formulació dels objectius específics, uns indicadors d’avaluació que permetin conèixer si s’han complert els objectius, i la concreció de les mesures i dels protocols de prevenció, detecció i intervenció en conflictes.
Els centres educatius hauran de crear una comissió de convivència que col·laborarà a la planificació, aplicació i seguiment del projecte, i cada centre haurà de decidir si aquesta responsabilitat recau en una sola persona o en diverses, ha precisat Ruiz.
PROJECTE ESTATAL
Respecte al projecte de convivència que també està realitzant el Ministeri d’Educació, ha assegurat que el Govern ho fa en aplicació de les seves competències i que, a diferència de l’estatal, vol ser descentralitzat.
Ruiz ha afirmat que el projecte estatal, per les dades dels quals disposa, pretén “partir d’un projecte centralitzat”, mentre que el català vol que cada centre exerceixi la seva autonomia i creu un projecte de convivència depenent de les seves pròpies realitats.
El Govern ha posat a la disposició de les escoles una aplicació informàtica per elaborar un diagnòstic i el projecte de convivència, i 1.700 centres ja han fet ús d’ella per millorar el clima escolar, i la formació i assessorament dels serveis territorials i la Inspecció d’Educació per elaborar-ho.