Els Talgo Avril, apartats de Barcelona-Madrid en plena temporada alta per problemes tècnics

  • L’operadora substitueix els combois Avlo per trens Siemens i S-100 mentre el fabricant investiga les fissures als bogis · Els combois han estat traslladats a la línia entre Madrid i València

VilaWeb
04.08.2025 - 17:56

Renfe ha retirat temporalment de la circulació els cinc trens Talgo Avril (sèrie 106) que cobreixen el servei d’alta velocitat de baix cost Avlo entre Barcelona i Madrid. L’operadora diu que manté les mateixes freqüències i que la circulació es fa amb “total seguretat” per als viatgers, però ha decidit d’apartar tots els combois després d’haver-hi detectat fissures en el sistema de rodatge. Les primeres anomalies es van localitzar en una inspecció rutinària, quan es va descobrir una fissura en el bogi –la peça que integra eixos i rodes– d’un dels trens. Una revisió posterior va confirmar el mateix defecte a la resta de combois de la línia.

Per mantenir el servei, l’empresa ha retirat els Avril reparats del corredor Barcelona-Madrid i els ha substituït per trens Siemens S-103 procedents de la línia Madrid-Sevilla. Aquests, al seu torn, han estat reemplaçats per unitats de la sèrie 100 que feien la relació Madrid-València. Els Avril s’han destinat ara a serveis de la línia de la línia que connecta Madrid amb el País Valencià. El fabricant atribueix part dels problemes a l’estat del tram entre Madrid i Calataiud, on les vibracions serien més grans i accelerarien el desgast. Adif, però, sosté que la infraestructura compleix la normativa i recorda que cap altre operador –ni Ouigo ni Iryo– no ha informat d’incidències semblants.

Renfe va haver de repensar també el projecte d’implantació dels Avril a l’estat francès. L’operadora va fer una proposta amb aquests trens, adaptats per a circular per les amplades de via dels estats francès i espanyol, però encara no han estat homologats en cap altre estat europeu. A més, presenten problemes informàtics, són sorollosos i han acumulat massa incidències. Els dos primers mesos de funcionament, el 2024, se’n van registrar 479 –una mitjana de sis cada dia–, inclòs un episodi greu en què cinc-cents passatgers van quedar atrapats durant dues hores en un túnel de Madrid. Les dificultats tècniques van dur Renfe a reclamar una compensació econòmica a Talgo, fet que el ministre de Transports espanyol va denunciar públicament a les xarxes socials.

Els trens Avril formen part del contracte adjudicat a Talgo el 2016 per un valor de 1.491 milions d’euros, que incloïa el manteniment. La seva entrega s’havia de fer el 2021, però va arribar amb tres anys de retard, fet que va comportar una multa de 116 milions i que la companyia tingués pèrdues de 108 milions l’any passat.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor