05.05.2025 - 16:22
|
Actualització: 05.05.2025 - 17:45
El Tribunal Suprem espanyol ha obert una tercera causa penal contra l’eurodiputat Alvise Pérez, aquesta vegada pels missatges que va difondre al seu canal de Telegram contra la fiscal delegada de delictes d’odi i discriminació de València, Susana Gisbert. La sala penal ha designat el magistrat Juan Ramón Berdugo com a instructor de la causa.
Els fets investigats parteixen d’una denúncia presentada per la fiscal mateixa, que va rebre una allau de missatges amenaçadors i insults arran de dues publicacions del canal “Alvise Pérez Chat”, seguit per prop de 40.000 persones. El 28 de gener de 2024, el canal va difondre un organigrama amb noms i fotografies de fiscals i funcionaris vinculats a delictes d’odi, entre els quals hi havia Gisbert. El missatge deia que aquests funcionaris intentaven empresonar espanyols “per dir que la immigració il·legal massiva és una invasió” i convidava a “buscar-ne les identitats”.
Segons la interlocutòria del Suprem, la publicació va desencadenar més de 1.500 comentaris hostils, molts amb intencions explícites d’agredir o assetjar la fiscal, i es van arribar a difondre els perfils personals de Gisbert i de la seva filla a xarxes socials. L’1 de febrer, Alvise hi va afegir una segona publicació, amb una fotografia de Gisbert i la periodista Loreto Ochando assegudes en un bar. “Ara les perseguides són elles”, deia el text.
La policia no ha pogut identificar els autors dels comentaris, però sí que ha confirmat que el responsable i administrador del canal és Luis Pérez Fernández, elegit eurodiputat el juliol del 2024. La fiscalia considera que els fets poden constituir delictes d’injúries a funcionari públic, coaccions i, eventualment, delicte d’odi. Tot i que la sala descarta de moment aquest últim —perquè no s’acredita una incitació a l’odi per motius com la raça, el gènere o l’origen—, sí que veu indicis d’un delicte d’assetjament (article 172 ter del codi penal espanyol), i també podria considerar-se provocació per cometre un atemptat contra una funcionària pública (article 553).
El Suprem destaca que Alvise va mantenir actiu el canal després de les reaccions, n’era plenament conscient i va tornar a incitar la seva audiència contra la fiscal, malgrat que ja s’estaven produint atacs i amenaces. Per això considera que hi ha indicis d’una “intenció voluntària i conscient” de comprometre greument la vida quotidiana de la víctima.
La sala ha declarat la seva competència per jutjar el cas, atès que Pérez és aforat com a eurodiputat. Amb aquesta ja són tres les causes penals obertes contra Alvise al Suprem, després que l’abril passat el tribunal acceptés investigar-lo per presumpte finançament il·legal i per falsificació d’una PCR atribuïda a l’actual president de la Generalitat, Salvador Illa.