27.08.2025 - 09:08
|
Actualització: 07.09.2025 - 22:55
SpaceX ha aconseguit finalment allò que se li resistia: fer volar el megacoet Starship i acabar amb èxit la seva desena prova. El coet, de més de cent vint metres d’alçària, s’ha enlairat de la base de l’empresa a Texas, coneguda com a Starbase, i ha aterrat de manera controlada a l’oceà Índic una hora després.
El llançament ha estat seguit per més de dos milions de persones a internet i celebrat amb eufòria pels treballadors de la companyia. La primera part, el Super Heavy Booster, s’ha separat set minuts després de l’enlairament i ha caigut al golf de Mèxic, com era previst. En paral·lel, la nau Starship ha arribat a l’espai i ha simulat el desplegament de vuit satèl·lits de prova abans de reentrar a l’atmosfera.
Watch Starship’s tenth flight test → https://t.co/UIwbeGoo2B https://t.co/BFrpQPQFUw
— SpaceX (@SpaceX) August 26, 2025
El camí fins a aquest vol reeixit ha estat accidentat. Els tres intents anteriors, a començament d’any i el mes de maig, havien acabat amb explosions espectaculars o amb la pèrdua de control de la nau. Per això, SpaceX havia introduït millores tècniques, com ara ales més grosses i reforçades i la retirada d’un bon nombre de plaques tèrmiques per provar la resistència del vehicle.
Falcon 9 has landed at Landing Zone 4 pic.twitter.com/KiYRfdyQlQ
— SpaceX (@SpaceX) August 26, 2025
Tot i que no hi havia tripulació a bord, Elon Musk manté l’objectiu que l’Starship sigui la primera nau espacial totalment reutilitzable, amb vols comercials d’anada i tornada a partir del 2026 i missions tripulades a la Lluna i a Mart a final de la dècada. La NASA ja compta amb aquesta tecnologia per al seu programa Artemis, que vol tornar a dur astronautes a la Lluna abans del 2030. La companyia ja treballa en una versió més grossa, que haurà de fer possible allò que Musk anomena “civilització multiplanetària”.