08.10.2025 - 14:07
|
Actualització: 08.10.2025 - 17:35
El primer secretari del Partit Socialista francès (PS), Olivier Faure, ha tancat la porta a un govern amb els macronistes. Ho ha dit en declaracions a la premsa després d’haver-se reunit aquest matí amb el primer ministre sortint, Sébastien Lecornu, a Matignon, seu del primer ministre.
Segons Faure, Lecornu no li ha garantit la suspensió de la reforma de les pensions, una de les principals exigències que l’esquerra havia posat damunt de la taula per negociar.
El dirigent socialista ha explicat que refusa qualsevol coalició amb els macronistes perquè “no hi ha garanties que la suspensió de la reforma de les pensions es dugui a terme”. Aquesta reforma, aprovada el 2023 sense majoria parlamentària ni vot al plenari, continua sent un punt de fractura entre l’executiu i l’oposició d’esquerres.
Faure ha recordat que només l’ex-primera ministra Élisabeth Borne havia suggerit la possibilitat de suspendre la llei, però ha advertit que “aquesta història podria ser un complet engany”. Tot i això, s’ha mostrat disposat a trobar una sortida a la crisi institucional.
Després de la trobada amb els socialistes, el primer ministre Lecornu es reunirà amb els comunistes i els ecologistes per continuar les consultes amb els partits. El primer ministre té fins aquesta nit per presentar a Macron les conclusions de les seves negociacions. Fins ara, Lecornu s’havia mostrat esperançat perquè creu que els partits tenen interès d’aprovar un pressupost i d’aquesta manera allunyar l’escenari de les eleccions anticipades.
La mesa de l’Assemblea francesa tomba la moció destitució de la França Insubmisa
En paral·lel a les negociacions de Lecornu, aquest matí la mesa de l’Assemblea francesa ha tombat la moció de destitució que el partit de l’esquerra la França Insubmisa havia presentat contra Emmanuel Macron. La decisió s’ha pres per cinc vots a favor, deu en contra i cinc abstencions.
La iniciativa, signada per 104 diputats, es va registrar dilluns, pocs minuts després de l’anunci de la dimissió de Lecornu. La presidenta del grup parlamentari de LFI, Mathilde Panot, ha reaccionat amb duresa després del veredicte i ha assenyalat directament els cinc representants del Reagrupament Nacional (RN), que són els que s’han abstingut durant la votació. “Encara una vegada més, com sempre, el Reagrupament Nacional salva Emmanuel Macron”, s’ha queixat Panot.