17.04.2017 - 19:51
BAGDAD, 17 (Reuters/EP)
El vicepresident iraquià, Iyad Alaui, ha assegurat que Estat Islàmic està intentant ara aconseguir una aliança amb Al-Qaeda –grup del qual originalment es va escindir– a causa de les derrotes recollides en els últims mesos a la regió de Mossul, al nord de l’Iraq.
“Han començat els contactes. Hi ha debats i diàleg entre missatgers que representen a Al Baghdadi i Al Zawahiri”, ha afirmat Alaui en referència al líder d’Estat Islàmic, Abú Bakr al Baghdadi, i al líder d’Al-Qaeda, Ayman al Zawahiri.
Alaui ha explicat que la informació li ha arribat aquest mateix dilluns de fonts iraquianes i contactes en països veïns coneixedors de la situació a l’Iraq.
Estat Islàmic es va escindir d’Al-Qaeda el 2014 i després d’aconseguir fer-se amb el nord-est de Síria i el nord-oest de l’Iraq, Al Baghdadi va proclamar el califat.
Des de llavors ambdues formacions han rivalitzat per liderar el gihadisme a nivell global.
No obstant això, en els últims mesos l’ofensiva de les forces afins al Govern de Bagdad ha obligat Estat Islàmic a cedir terreny a l’Iraq i ara controla només el casc històric de la ciutat de Mossul.
A més, manté el control de Qaim, Hawiya i Tal Afar a l’Iraq, així com de Raqqa, a Síria.
Alaui ha advertit que encara que Estat Islàmic perdi tots els territoris que controla a l’Iraq, no desapareixerà: “Crec que Estat Islàmic es dissiparà en l’aire. Seguiran en la clandestinitat amb cèl·lules dorments, estenent el seu verí per tot el món”, ha apuntat.
Al BAGHDADI ÉS VIU I A SÍRIA
Aquest mateix dilluns, Ministeri de Defensa iraquiana ha assegurat que el líder d’Estat Islàmic, Abu Bakr al Baghdadi, és viu i es mou lliurement pel territori el sirià fronterer amb l’Iraq.
El cap de la Cèl·lula d’Intel·ligència Falcó del Ministeri de Defensa Afganès, ha comparegut aquest dilluns en roda de premsa per oferir aquesta informació i advertir que quan es culmini l’ofensiva sobre la ciutat de Mossul, encara parcialment en mans dels gihadistes, podria produir-se un rebrot de “terrorisme polític”, segons recull el portal de notícies iraquiana IraqiNews.
En concret, ha advertit que els gihadistes podrien atemptar contra les figures polítiques que s’estan beneficiant dels avenços de les forces governamentals en l’ofensiva contra Estat Islàmic.
Fa uns dies el propi primer ministre iraquià, Haider a l’Abadi, va assegurar que Al Baghdadi havia fugit de Mossul molt abans que la ciutat fos encerclada per les tropes governamentals.