22.09.2025 - 11:44
|
Actualització: 22.09.2025 - 12:00
El Síndic de Greuges ha rebut la queixa d’una usuària de l’Hospital Dos de Maig de Barcelona que no es va poder expressar en català perquè un metge especialista no l’entenia i va haver de parlar en castellà per a poder-s’hi comunicar. La síndica ha recordat a l’hospital “el dret dels pacients a ser atesos en català i l’especial importància que aquest dret no es vulneri en un àmbit tan sensible com la salut”. La síndica assegura que el Departament de Salut ha manifestat la voluntat d’aconseguir que aquest professional adquireixi els coneixements necessaris de llengua catalana i farà un “seguiment exhaustiu” per assegurar que faci el curs pertinent. La síndica, a més, demana a l’hospital que enviï una carta de disculpa a la pacient.
La síndica recorda que per garantir que els pacients puguin ser atesos en català “cal que l’administració ofereixi els mitjans perquè tots els professionals de la salut estiguin capacitats per atendre a pacients catalanoparlants”. A més, explica, “ha d’assegurar-se que els professionals que han utilitzat aquests mitjans acaben adquirint realment la capacitat per entendre la llengua catalana”.
La institució recomana que es tingui en compte que s’han de garantir els drets lingüístics dels pacients quan es planifiqui la cobertura dels serveis. A més, proposen que, de manera temporal, es podria preveure, per exemple, que algun membre catalanoparlant del personal de suport acompanyés els facultatius que encara no entenen el català.