09.11.2025 - 10:11
|
Actualització: 09.11.2025 - 17:34
La reforma de l’administració catalana vol fer més comprensibles i accessibles uns 1.500 formularis i comunicacions per fer-los més entenedors. Ha redissenyat alguns tràmits, per exemple, les notificacions dels ajuts al lloguer i les resolucions de beques, i treballa per aplicar-ho a més àmbits de la comunicació amb els ciutadans. Dins aquesta línia, la Generalitat enllesteix una nova versió del portal Gencat que reestructurarà els continguts i integrarà la informació de tots els departaments en una sola web. El pròxim consell executiu aprovarà un acord que preveu de fer servir la intel·ligència artificial per revisar texts i fer-los més planers.
“Hi ha molta gent que rep un paper de l’administració i, simplement, no l’entén”, diu el conseller de Presidència, Albert Dalmau. Segons ell, es fa servir un llenguatge jurídic molt complex, pensat per entendre’s entre tècnics, “com si tothom hagués de ser advocat”. Per això, fa mesos que el govern treballa en un replantejament que dimarts vinent farà un salt endavant.
Ús de la intel·ligència artificial per a revisar texts
L’acord que s’aprovarà actualitza l’estratègia d’impuls de la comunicació clara aprovada el febrer de l’any passat i la guia de comunicació clara. El nou text preveu d’oferir més recursos, formar el personal públic i incorporar tecnologies d’intel·ligència artificial, com ara assistents de redacció i adaptadors de llenguatge.
També s’hi inclou afegir clàusules als plecs de contractació, per garantir que els continguts i publicacions es facin amb criteris de comunicació clara, i reforçar la formació del personal públic en aquest àmbit.
Una administració més entenedora
“Una administració que parla clar és més entenedora i redueix el nombre d’errors”, diu Dalmau. Segons ell, la Generalitat ha de dirigir-se als ciutadans de manera clara i entenedora, sense perdre rigor. El secretari de Telecomunicacions i Transformació Digital, Albert Tort, afegeix que si l’administració fa esforços per fer-se entendre, també guanyarà credibilitat.
Aquests criteris de comunicació clara ja s’apliquen en 1.500 formularis i comunicacions de 170 tràmits, centrats sobretot en àmbits com ara la ciutadania, l’empresa i l’agricultura. Els canvis consisteixen a estructurar millor la informació, substituir paperassa per elements visuals, com ara icones, i evitar sigles i paraules tècniques.
Tort i la directora general de Serveis Digitals i Experiència Ciutadana, Ester Manzano, expliquen que volen fer les coses més fàcils. Als espais d’experiència ciutadana, els voluntaris els informen sovint que tenen dificultats per a entendre què els vol dir l’administració, per exemple, quan reben una carta.
Diuen que també és una qüestió d’eficiència, perquè han detectat que, quan un tràmit no compleix els criteris de comunicació clara, augmenten les trucades al 012 per a demanar informació.
Un nou portal Gencat
Totes aquestes mesures formen part del pla del govern per a reformar l’administració pública. També hi ha previst que abans de final d’any s’estreni una nova versió del portal Gencat, que deixarà d’estructurar la informació en departaments i passarà a fer-ho per temes. Es preveu d’eliminar la meitat de les webs de la Generalitat i integrar tota la informació en una sola pàgina.
Amb vista al futur, volen eliminar els formularis en PDF i que només s’hagin d’emplenar en línia, en format HTML.